PKP: Z Poznania do Wrocławia ponad 160 kilometrów na godzinę
PKP nabiera rozpędu. Do 2015 roku pociągi na trasie Wrocław - Poznań - Szczecin mają pędzić nawet 160 kilometrów na godzinę. Wcześniej torowisko zostanie przebudowane tak, że przy tej prędkości podróż pociągiem stanie się o wiele bardziej bezpieczna, niż dziś.
Miliarddwieście milionów euro - tyle kosztować ma PKP modernizacja dwóch odcinków trasy kolejowej w kierunku Wrocławia i Szczecina. Około siedemdziesiąt procent tej sumy pochodzi ze środków unijnych. Dzięki temu, na trasie Poznań - Rawicz, zamiast godzinę i dwadzieścia minut, jechać będziemy 45 minut. Jadąc do Krzyża pasażerowie zaoszczędzą 20 minut. Dzięki położeniu nowej nawierzchni, budowie bezkolizyjnych skrzyżowań i nowemu sterowaniu, pociągi będą jeździć znacznie szybciej. Myślimy o szybkości 160, docelowo 200. Pewne elementy zostaną już wykonane na tych szlakach do tej szybkości. Z tym, że nie od razu, bo przy szybkości ponad 160 kilometrów na godzinę wszystkie skrzyżowania muszą być bezkolizyjne - zaznacza Grzegorz Siewiera, z-ca dyrektora PKP w Poznaniu.
Modernizacja zaplanowana jest na lata 2010 - 2015. W maju i czerwcu 2012 roku, podczas Euro, prace zostaną tak zorganizowane, by nie utrudniały pasażerom przejazdu między Poznaniem i Wrocławiem. Żeby umożliwić podróżnym swobodny i płynny przejazd z Poznania do Wrocławia. Będziemy musieli wstrzymać wykonywanie robót torowych. Natomiast będziemy wykonywać roboty okołotorowe - wyjaśnia Edward Luciński z PKP Poznań.
Obecnie trwa modernizacja poznańskiego węzła kolejowego na odcinku od Swarzędza, przez Poznań, do Junikowa. Na koniec roku planowany jest remont peronów i torów.