Reklama

Szykany na ul. Krzywoustego niebezpieczne? "Hummer tego odcinka nie przejedzie"

fot. Maciej
fot. Maciej

Do naszej redakcji dotarła opinia Poznańskiego Biura Rzeczoznawców Samochodowych, w której wskazuje się na niebezpieczne rozwiązanie w postaci szykan na ulicy Krzywoustego. - Użyte betonowe bariery kanalizujące ruch drogowy zostały usytuowane niezgodnie z prawem - czytamy w piśmie. ZDM zaznacza, że konieczne było "skuteczne wyeliminowanie ruchu pojazdów ciężarowych i autobusów" na estakadzie, a szykany na to pozwoliły.

Poznańskie Biuro Rzeczoznawców Samochodowych zwróciło się z prośbą o interwencję w sprawie szykan na ulicy Krzywoustego do poznańskiej policji. - Użyte betonowe bariery kanalizujące ruch drogowy zostały usytuowane niezgodnie z prawem. Liczne ślady na bokach barier dowodzą wielokrotnych uszkodzeń samochodów. Bezpieczeństwo ruchu wiąże się również z szerokością pasa ruchu - czytamy w piśmie.

Zamelduj się w Poznaniu! Meldunek to nie tylko formalność. Głosuj w wyborach, zyskaj zniżki na parkowanie, komunikację miejską i wiele więcej! Zyskaj realny wpływ na swój fyrtel.
REKLAMA


Na potwierdzenie PBRS przytacza zapisy z Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej o szerokości pasa ruchu (zdjęcie poniżej). - Nie może budzić wątpliwości, że zwężenie do 2,2 m jest niezgodne z prawem. Wyjaśnienie, że ma to zapobiec wjeżdżaniu na wiadukt samochodów ciężarowych, nie tłumaczy działań karzących kierowcach samochodów osobowych za brak umiejętności lawirowania na zwężeniach. Przypominamy, że samochód osobowy może mieć szerokość 2,160 m. Autor ograniczenia szerokości do 2,2 m samochodem osobowym Hummer tego odcinka nie przejedzie. W XXI wieku istnieją liczne inne metody zapobiegające naruszeniom przepisów. Wnosimy o pomoc w przywróceniu szerokości pasa ruchu wymaganego prawem.

Z prośbą o wyjaśnienie kwestii zgodności z prawem takiego rozwiązania zwróciliśmy się do Zarządu Dróg Miejskich. - Pragniemy przypomnieć, że warunkiem utrzymania ruchu kołowego na południowej nitce tzw. estakady katowickiej było "skuteczne wyeliminowanie ruchu pojazdów ciężarowych i autobusów". Taki warunek postawił Nadzór Budowlany. Alternatywą było zamknięcie obiektu dla ruchu, a co za tym idzie skierowanie potoków samochodów w ulice Piłsudskiego, Chartowo/Baraniaka lub inne ulice i uliczki Rataj - tłumaczy Dorota Wesołowska, rzeczniczka ZDM.

- Zastosowane, w pierwszej kolejności, ustawienie znaków B-5 okazało się nieskuteczne, a ilość przejeżdżających przez estakadę pojazdów ciężarowych nadal była bardzo duża. Groziło to dalszą degradacją obiektu, a w konsekwencji jego zamknięciem. Szukając optymalnych rozwiązań zwróciliśmy się do Instytutu Inżynierii Lądowej, Zakładu Budowy Mostów i Dróg Kolejowych celem opracowania warunków dalszej eksploatacji estakady południowej w ulicy Krzywoustego - dodaje.

Właśnie specjaliści z Politechniki Poznańskiej wskazali jako najlepsze rozwiązanie zastosowanie szykan. - To skutecznie wyeliminowało możliwość przejazdu niepożądanych pojazdów i pozwoliło na dalszą eksploatację obiektu. Oznakowanie elementów przewężających pas ruchu określone jest w Dzienniku Ustaw Załącznik do nr 220, poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003 r. "Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu i warunki ich umieszczania na drogach". W załączniku nr 4 tego rozporządzenia punkt 4 określa się zasady stosowania i oznakowania urządzeń do oznaczania obiektów znajdujących się w skrajni drogi. Przed szykanami wykonane zostały nawrotki umożliwiające manewr nawracania dla pojazdów, które nie zastosowały się do istniejących zakazów i dojechały do "przewężenia" pasów ruchu.

Równocześnie Wesołowska tłumaczy, dlaczego nie zastosowano w tym miejscu "bramek" ograniczających wysokość. - Nie zapewnia to skutecznego wyeliminowania przejazdu pojazdów ciężarowych. Przykłady z ostatnich lat: wjechanie pojazdu ciężarowego w wiadukt kolejowy nad ulicą Gnieźnieńską czy nad aleją Niepodległości - pomimo prawidłowego oznakowania i bramkowania. Pragniemy przeprosić za utrudnienia i zwrócić uwagę na fakt, że jest to rozwiązanie tymczasowe - kończy.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

IMGW znów ostrzega!
12℃
4℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
16 km
Stan powietrza
PM2.5
2.00 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro