Przebudowa ronda Rataje: stowarzyszenia modyfikują warianty
Na początku listopada prezentowaliśmy listę pięciu wariantów przebudowy ronda Rataje. Do piątku poznaniacy mogli wyrażać swoje opinie na temat propozycji. W sumie do ZDM wpłynęło 100 wniosków i sugestii od mieszkańców. Teraz głos w sprawie inwestycji zabierają poznańskie stowarzyszenia.
Zarząd Dróg Miejskich na początku listopada zaprezentował pięć wariantów przebudowy ronda Rataje. Inwestycja ma zostać przeprowadzona w najbliższym czasie ze względu na plany budowy centrum handlowego Łacina w sąsiedztwie ronda. Pieniądze na przebudowę wyłożą inwestor centrum handlowego (ponad 35%) oraz miasto (ok. 60%).
PROPOZYCJE ZDM
Rozbudowa ronda - wariant 1
Wariant zakłada rozbudowę, która polega na prowadzeniu ruchu tramwajowego i samochodowego na poziomie terenu (poziom 0). Natomiast ruch pieszy i rowerowy odbywałby się poniżej poziomu terenu (poziom -1). Ponadto w ramach rozbudowy powstaną pasy dla autobusów (tzw. buspasy) oraz torowiska tramwajowo-autobusowe. Podziemne przejścia zapewnią bezkolizyjne dojścia piesze oraz przejazdy rowerowe do dworca autobusowego, os. Piastowskiego, os. Oświecenia, planowanego CH Łacina oraz wspólnych przystanków tramwajowo-autobusowych (zmiana lokalizacji przystanków na ul. Jana Pawła II i L. Zamenhofa). Poszerzony zostanie przekrój jezdni na obwiedni ronda oraz na jego wlotach. W celu ograniczenia oddziaływania hałasu w sąsiedztwie ronda zlokalizowane zostaną ekrany akustyczne, a na jezdniach zostanie ułożona tzw. cicha nawierzchnia. Ruchem na rondzie będzie sterować sygnalizacja świetlna.
Szacunkowy koszt: 95 mln zł
Rozbudowa ronda - wariant 2
Ruchu samochodowy odbywać się będzie w poziomie terenu (poziom 0). Natomiast ruch tramwajowy, pieszy i rowerowy będzie odbywać się poniżej poziomu terenu (poziom -1). Ponadto w ramach rozbudowy powstaną podziemne przejścia, które zapewnią dojścia piesze oraz przejazdy rowerowe do: dworca autobusowego, os. Piastowskiego, os. Oświecenia, planowanego CH Łacina oraz przystanków tramwajowych (zakłada się zmianę lokalizacji przystanków oraz dodatkowe przystanki na ul. Jana Pawła II i L. Zamenhofa). Poszerzony zostanie przekrój jezdni na obwiedni ronda oraz na jego wlotach. W celu ograniczenia oddziaływania hałasu w sąsiedztwie ronda powstaną ekrany akustyczne, a na jezdniach zostanie ułożona tzw. cicha nawierzchnia. Ruchem na rondzie (poziom 0) oraz pod rondem (poziom -1) będzie sterować sygnalizacja świetlna.
Szacunkowy koszt: 140 mln zł
Rozbudowa ronda - wariant 3
Wariant zakłada, że ruch tramwajowy, autobusowy, pieszy i rowerowy odbywać się będzie w poziomie terenu. Natomiast ruch samochodowy odbywałby się poniżej poziomu terenu (poziom -1) oraz w poziomie terenu (poziom 0), lecz tylko w relacji w prawo. Ponadto w ramach rozbudowy powstaną naziemne przejścia, które zapewnią dojścia piesze oraz przejazdy rowerowe do dworca autobusowego, os. Piastowskiego, os. Oświecenia, planowanego CH Łacina oraz przystanków tramwajowych (zmiana lokalizacji przystanków na ul. Jana Pawła II i L. Zamenhofa). Przekrój jezdni na obwiedni ronda oraz na jego wlotach (poziom -1) odpowiada przekrojom istniejącym. Dodatkowo, na poziomie terenu (poziom 0) zostaną zlokalizowane jednopasowe jezdnie (łącznice) oraz obwiednia ronda. Po obwiedni będzie odbywać się ruch autobusowy, natomiast ruch samochodowy będzie możliwy tylko w relacji w prawo po łącznicach.W celu ograniczenia oddziaływania hałasu w sąsiedztwie ronda zlokalizowane zostaną ekrany akustyczne, a na jezdniach zostanie ułożona tzw. cicha nawierzchnia. Ruch na rondzie (poziom 0) oraz pod rondem (poziom -1) sterowany byłby za pomocą sygnalizacji świetlnej.
Szacunkowy koszt: 160 mln zł
Rozbudowa ronda - wariant 4
Wariant zakłada rozbudowę, która polega na prowadzeniu ruchu tramwajowego i samochodowego na poziomie terenu (poziom 0). Natomiast ruch pieszy i rowerowy odbywałby się poniżej poziomu terenu (poziom -1). Ponadto w ramach rozbudowy powstaną torowiska tramwajowo-autobusowe (TTA) oraz podziemne przejścia, które zapewnią dojścia piesze oraz przejazdy rowerowe do dworca autobusowego, os. Piastowskiego, os. Oświecenia, planowanego CH Łacina oraz przystanku tramwajowego. Wewnątrz ronda zaplanowano jeden podwójny przystanek tramwajowy. Poszerzony zostanie przekrój jezdni na obwiedni ronda (w kształcie elipsy) oraz na jego wlotach. W celu ograniczenia oddziaływania hałasu w sąsiedztwie ronda zlokalizowane zostaną ekrany akustyczne, a na jezdniach zostanie ułożona tzw. cicha nawierzchnia. Ruchem na rondzie (poziom 0) oraz pod rondem (poziom -1) sterować będzie sygnalizacja świetlna.
Szacunkowy koszt: 97 mln zł
Rozbudowa ronda - wariant 5
Wariant zakłada rozbudowę, która miałaby polegać na prowadzeniu ruchu tramwajowego, autobusowego, pieszego i rowerowego w poziomie terenu (poziom 0). Natomiast ruch samochodowy odbywałby się poniżej poziomu terenu (poziom -1). Wariant przewiduje budowę torowiska tramwajowo-autobusowe oraz przejść naziemnych, które zapewnią dojścia piesze oraz przejazdy rowerowe do dworca autobusowego, os. Piastowskiego, os. Oświecenia, planowanego CH Łacina oraz przystanku tramwajowego. Wewnątrz ronda zostanie zlokalizowany jeden podwójny przystanek dla tramwajów oraz autobusów. Poszerzony zostanie przekrój jezdni na obwiedni ronda (w kształcie elipsy) oraz na jego wlotach. W celu ograniczenia oddziaływania hałasu w sąsiedztwie ronda zlokalizowane zostaną ekrany akustyczne, a na jezdniach zostanie ułożona tzw. cicha nawierzchnia. Ruchem na rondzie (poziom 0) oraz pod rondem (poziom -1) będzie sterować sygnalizacja świetlna.
Szacunkowy koszt: 167 mln zł
Wnioski i uwagi na temat propozycji poznaniacy mogli zgłaszać do ZDM do piątku, 23 listopada. I zrobili to - w sumie do urzędników wpłynęło 100 wiadomości od mieszkańców. Teraz specjaliści muszą się z nimi zapoznać. Ale w kwestii przebudowy ronda Rataje głos zabierają również stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania i My Poznaniacy.
- Z przedstawionych przez ZDM pięciu wariantów przebudowy Ronda Rataje najlepszym, naszym zdaniem, jest wariant ostatni, oznaczony jako piąty - informują przedstawiciele stowarzyszeń. - Mamy jednak obawy co do kosztów związanych z jego realizacją. Środki, jakie miasto ma na inwestycje, należy alokować, maksymalizując efektywność tak bardzo jak to tylko możliwe, a tym bardziej w obecnej, trudnej sytuacji finansowej miasta. W związku z powyższym postanowiliśmy zaproponować rozważenie jeszcze jednego, tańszego rozwiązania, które roboczo nazwiemy "wariantem szóstym" (o wariancie szóstym również już pisaliśmy - tutaj).
Numerem jeden stowarzyszeń jest zmodyfikowany wariant piąty. Na czym miałyby polegać zmiany? - Proponujemy zastosowanie dwóch pasów w jedną stronę na wyjeździe z tunelu dla samochodów w stronę Mostu Królowej Jadwigi, co zachowałoby obecny stan przepustowości w stronę śródmieścia - argumentują. - Dodatkowo proponujemy dodanie jezdni dla autobusów (buspasa) w relacji wschód - zachód w ciągu ul. Krzywoustego oraz dodatkowego peronu położonego prostopadle do projektowanego przystanku celem zapewnienia obsługi autobusów nadjeżdżających z Trasy katowickiej i wyjeżdżających z niej na wspólnym przystanku centralnym.
Numer dwa to nowa koncepcja przebudowy, tzw. wariant szósty. - Najważniejsze założenia to budowa jednego, wspólnego tunelu dla samochodów w ciągu II ramy komunikacyjnej (północ - południe) pod rondem prowadzącego 4 pasy dla samochodów, przełożenie torowisk tramwajowych wzdłuż Jana Pawła II, Zamenhofa oraz Królowej Jadwigi ze środkowych pasów jezdni na bok celem zbliżenia ich do dworca autobusowego Rondo Rataje, a także wykonanie torowisk z podłożem asfaltowym, po których mogłyby się poruszać autobusy (buspasy).
Szacowany koszt takiej inwestycji to około 90 - 100 mln złotych, a więc jest to jedna z najtańszych opcji. - Zalety to m.in. mniejszy ruch na samym rondzie dzięki zastosowaniu tunelu w ciągu II ramy, bezpieczne i wygodne przejścia dla pieszych oraz osób niepełnosprawnych w poziomie ulicy, ułatwienia dla transportu publicznego (buspasy).
Jako ostatni wariant godny rozważenia stowarzyszenia proponują mocno zmodyfikowany wariant czwarty zaproponowany przez ZDM. - Wariant czwarty byłby akceptowalny bez przejść podziemnych dla pieszych, które ten rodzaj ruchu ogromnie utrudniają (szczególnie osobom starszym i niepełnosprawnym) oraz wydłużają drogę, także do samych przystanków. Najprostszym i najtańszym oraz jednocześnie najbardziej przyjaznym i efektywnym rozwiązaniem jest zastosowanie przejść dla pieszych (pasy).
Obecnie trwają analizy, które mają pozwolić na wybranie najkorzystniejszego wariantu.
Najpopularniejsze komentarze