Rusza poszerzanie autostradowej obwodnicy Poznania na kolejnym odcinku! 1,5 roku utrudnień!
Prace zaczną się w poniedziałek, 10 czerwca.
- Autostrada Wielkopolska przystępuje do budowy 3 pasa ruchu na odcinku A2 między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód. Rozbudowa tej części autostradowej obwodnicy Poznania obejmie prace poszerzające autostradę A2 o trzeci pas ruchu dla każdego kierunku na ok. 10-kilometrowym odcinku - informuje Autostrada Wielkopolska. - 10 czerwca rozpoczną się prace przygotowawcze do budowy. Drogowcy rozpoczną odgradzanie terenu, na którym będą prowadzone prace, wytyczą tymczasowe pasy włączania się do ruchu oraz do jazdy na wprost, zgodne z zatwierdzoną tymczasową organizacją ruchu, oraz wybudują tymczasowe przejazdy przez pas rozdziału pomiędzy jezdniami na odcinku pomiędzy węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód. Budowa przejazdów jest niezbędna dla zachowania bezpieczeństwa oraz utrzymania dwóch pasów ruchu dla każdego kierunku podczas realizacji właściwych prac budowlanych - dodaje.
Właściwe prace budowlane wystartują tydzień później, 17 czerwca. Na odcinku między węzłami Krzesiny Wschód powstanie nie tylko 3 pas w każdym kierunku, ale też pojawi się nowa nawierzchnia, nowe ekrany akustyczne. - W efekcie na rozbudowywanym odcinku powstanie ponad 5 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni ekranów akustycznych oraz prawie 19 tysięcy metrów barier ochronnych, które zapewnią lepszą ochronę większej liczbie mieszkańców Poznania i użytkowników autostrady.
Zarządca trasy podkreśla, że przed wykonawcą trudne zadanie. Ta część poszerzania obwodnicy obejmuje bowiem większy zakres prac ziemnych niż dobudowanie 3 pasa pomiędzy węzłami Zachód i Krzesiny. - Rozbudowa wymaga poszerzenia jezdni na całej długości od zewnątrz, na obu kierunkach. A to wiąże się nie tylko z niezwykle precyzyjnym procesem planistycznym, ale także z ewentualnymi wyzwaniami logistycznymi, które mogą pojawić się po rozpoczęciu prac ziemnych.
- Jednym z naszych najważniejszych warunków było utrzymanie dwóch pasów ruchu w każdym kierunku. Prace zostały zaprojektowane w taki sposób, aby powodowały jak najmniej utrudnień dla kierowców, jednak nie unikniemy ich całkowicie. Przy tego rodzaju inwestycjach infrastrukturalnych budujemy nie tylko 3 pas drogi, ale także musimy zadbać o właściwe odwodnienie, wszystkie elementy teletechniczne itp. Oprócz tego dwa obiekty mostowe, które znajdują się w ciągu autostrady wymagają poszerzenia i to także jest elementem kontraktu - mówi Marcin Szczepański, Dyrektor techniczny Autostrady Wielkopolskiej S.A.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, inwestycja zakończy się na koniec 2025 roku. Wykonawca jest firma Strabag. - Realizacja prac została podzielona na kilka etapów, które są ściśle związane z elementami znajdującymi się na rozbudowywanym odcinku, czyli węzłami Poznań Krzesiny oraz Poznań Wschód i znajdującymi się pomiędzy nimi Miejscami Obsługi Podróżnych (MOP). W pierwszym etapie będziemy realizować prace pomiędzy węzłem Poznań Wschód a MOP Tulce/Krzyżowniki oraz na dojazdach do węzła Poznań Krzesiny. To jest największe wyzwanie, ponieważ oba węzły to miejsca newralgiczne, dość mocno obciążone ruchem. Dlatego skupiamy się na nich w pierwszej kolejności - mówi Marek Zaręba, Dyrektor kontraktu w firmie Strabag Sp. z o.o., głównego wykonawcy prac.