Reklama
Reklama

Kolejna gigantyczna kara dla Biedronki od UOKiK. Za co?

Zdjęcie ilustracyjne | fot. Biedronka
Zdjęcie ilustracyjne | fot. Biedronka

160 mln złotych ma zapłacić sieć sklepów za akcję "Tarcza Biedronki antyinflacyjna".

O tym, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaczął przyglądać się akcji Biedronki pisaliśmy już w kwietniu 2022 roku. "Tarcza Biedronki Antyinflacyjna", która nazwą nawiązywała do "Tarczy Antyinflacyjnej" rządu, polegała na zagwarantowaniu niezmienności ceny 150 najczęściej kupowanych produktów w sieci. - Jeśli na naszej liście 150 najczęściej kupowanych produktów znajdziecie produkt w niższej cenie regularnej w innym sklepie ZWRÓCIMY WAM RÓŻNICE - reklamowała się Biedronka.

Siedem dni niezapomnianych muzycznych wrażeń? To musi być CZAS NA TEATR! Pobierz aplikację już teraz i odkryj szczegółowy program: spektakle, koncerty, spotkania i wiele więcej!
REKLAMA

W kwietniu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające w tej sprawie. Jak podano, UOKiK miał sprawdzać, czy warunki promocji zawarte w regulaminie pokrywają się z tymi z reklam. Jak wskazywano, klienci skarżyli się na szereg warunków do spełnienia w przypadku chęci otrzymania zwrotu różnicy w cenach. Ostatecznie urząd zdecydował o postawieniu zarzutów sieci, co nastąpiło w sierpniu ubiegłego roku.

Teraz UOKiK podaje, że ukarał Biedronkę za tę akcję. Kara to 160 mln złotych. Dlaczego? - Po pierwsze, nie wystarczyło znaleźć artykuł atrakcyjniejszy cenowo - należało go kupić w obu sklepach oraz spełnić dodatkowe liczne i nieoczywiste warunki wskazane w regulaminie. Określał on m.in. konkretne sklepy konkurencyjne i terminy zakupów, konieczność wykonania zdjęcia etykiet produktów, zachowania rachunków, zgłoszenia elektronicznego oraz wysyłki pocztą na własny koszt kompletu dokumentacji. Po drugie, Biedronka deklarowała, że zwróci różnicę w cenie, co sugeruje, że zwrot nastąpi w formie pieniężnej do dowolnego wykorzystania. Tymczasem konsumenci mieli dostać ważny tylko 7 dni e-kod o wartości różnicy (czyli na przykład kilkunastu lub kilkudziesięciu groszy) na zakupy w sklepach sieci. Trzecia zakwestionowana praktyka dotyczy dostępności regulaminu, który opisywał wszystkie zasady akcji. Miał się on znajdować - zgodnie z informacjami zamieszczonymi w materiałach reklamowych - w sklepach, jednak nie był nigdzie wywieszony. Pracownicy Biedronki mogli go wydrukować i udostępnić wyłącznie na życzenie zainteresowanych klientów, co w praktyce czyniło zapoznanie się z regulaminem w sklepie niemożliwym - precyzuje UOKiK.

Co ciekawe, z informacji UOKiK wynika, że Jeronimo Martins Polska nie zarejestrowało żadnego zgłoszenia, które spełniałoby wymogi regulaminu "Tarczy Biedronki antyinflacyjnej". - Do Spółki zgłaszali się konsumenci, którzy znaleźli produkty tańsze niż w Biedronce, mimo tego nie zdecydowali się oni na dokonanie formalności wskazanych w regulaminie.

Biedronka ma nie tylko zapłacić gigantyczną karę, ale też opublikować oświadczenie o decyzji Prezesa UOKiK na stronie internetowej spółki, na profilu Biedronki na Facebooku, we wskazanych stacjach telewizyjnych oraz w sklepach sieci. Decyzja jest nieprawomocna.

To kolejna kara od UOKiK dla tej sieci handlowej. Pisaliśmy o tym m.in. TUTAJ.

  • Aktualizacja
    wtorek, 13.06.2023 r., godz. 18.38
    Aktualizacja
    wtorek, 13.06.2023 r., godz. 18.38
    Stanowisko Biedronki w tej sprawie: Tarcza Biedronki Antyinflacyjna to wyjątkowa i prekursorska na polskim rynku akcja, która pomogła chronić miliony polskich rodzin przez skutkami rosnącej inflacji. Ubolewamy, że urzędy państwowe, zamiast wspierać przedsiębiorców i miliony polskich rodzin w walce z inflacją, wikłają się w długotrwałe spory prawne, bezprecedensowo kwestionując zasady komunikacji z klientami dotychczas powszechnie przyjęte i niekwestionowane. Jesteśmy zdeterminowani do obrony swoich racji przed niezawisłym sądem. Podkreślamy, że w czasie 79 dni trwania akcji, ceny ponad 200 produktów oferowanych w jej ramach w sklepach sieci Biedronka nie wzrosły, a sam fakt, że klienci w czasie jej trwania nie znaleźli na rynku adekwatnych produktów w niższych cenach, jest najlepszym dowodem na naszą determinację w walce o najniższe ceny. Tym samym zrealizowaliśmy publiczne zobowiązanie do niepodnoszenia cen w okresie, kiedy wskaźnik cen i usług konsumpcyjnych (inflacja CPI) wzrósł z poziomu 7,7 proc. w kwietniu do 15,5 proc. w czerwcu 2022 r.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Może być bardzo niebezpiecznie. Jest ostrzeżenie IMGW również dla Poznania!
2℃
-3℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
14.10 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro