Reklama

820 tysięcy złotych kary dla firmy parkingowej. Wprowadzała w błąd klientów i straszyła komornikiem? Jest decyzja UOKiK

fot. Czytelnik WTK
fot. Czytelnik WTK

Wracamy do tematu związanego z firmą APCOA.

Okazuje się, że czytelnicy "Gazety Wyborczej" również padli ofiarą parkingowego systemu biletowego. Zgłaszali oni do "Gazety Wyborczej" problemy związane z płatnymi parkingami znajdującymi się między innymi przy marketach w Poznaniu oraz przy szpitalu na ul. Szwajcarskiej. O podobnej sytuacji redakcja epoznan.pl pisała tutaj, Czytelnik nie zdążył włożyć kupionego biletu za szybę, ponieważ już miał mandat za wycieraczką.

Bardzo często zdarza się, że parkingi od APCOA nie mają szlabanu, przez co kierowca musi wjechać na parking i poszukać parkomatu, a w tym czasie kontrolerzy potrafili już wystawić wezwanie do zapłaty za brak biletu.

Zastrzeżenia co do firmy parkingowej budził również system zgłaszania reklamacji oraz czas na jej odpowiedź. UOKiK wziął pod lupę sposób zgłaszania reklamacji. Jak podaje Gazeta Wyborcza, reklamację klienci mogli składać tylko przez formularz na stronie internetowej lub drogą pocztową.

Tymczasem (APCOA) powinna uwzględniać także te składane w innej formie, np. mailowo czy osobiście. Ponadto spółka informowała, że termin, w jakim rozpatrzy reklamacje, może być dłuższy niż 30 dni. Jest to sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta, która wskazuje, że nie jest możliwe samodzielne wydłużanie czasu udzielenia odpowiedzi na reklamację - podał UOKiK.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że APCOA w ten sposób ograniczała klientom składanie reklamacji. Ponadto zgodnie z prawem APCOA zgodnie z prawem nie miała 30 dni na rozpatrzenie reklamacji, a 14 dni. Dodatkowo firma APCOA informowała klientów, którzy złożyli reklamację, że jeśli nie uiszczą opłat będą zmuszeni ponosić koszty windykacji i komornicze.

W ten sposób APCOA wprowadzała klientów w błąd. Twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń. Tak przekazywane miało na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy i mogło wpłynąć na decyzję odnośnie uiszczenia żądanych przez firmę opłat - "GW" cytowała informacje UOKiK i dodała, że procedura ta wygląda zupełnie inaczej - APCOA musiałaby najpierw skierować sprawę na drogę postępowania sądowego, a dopiero w dalszej kolejności - do organu egzekucyjnego, np. komornika. Co więcej, na każdym z tych etapów konsumenci mogli zostać zwolnieni z ponoszenia dodatkowych kosztów.

W efekcie APCOA po uprawomocnieniu decyzji UOKiK będzie musiała zapłacić ponad 820 tysięcy złotych kary oraz poinformować o decyzji UOKiK klientów.

APCOA odniosła się do decyzji UOKiK, z którą nie zgadza się. Decyzja Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest nieprawomocna, złożyliśmy od niej odwołanie kierując sprawę na drogę postępowania sądowego. Podobnie nie jest wymagalna naliczona kara. UOKiK prowadził postępowanie od października 2021 r. Badając szereg aspektów działalności APCOA, organ nie zdecydował się na postawienie zarzutów w zakresie sposobu organizacji parkingów, zasad ich działania, w tym naliczania opłat dodatkowych czy też oznakowania, a także sposobu rozstrzygania konkretnych spraw konsumentów. Prezes UOKiK przyznał w uzasadnieniu decyzji, że zakwestionowane ostatecznie w decyzji działania APCOA nie były umyślne - powiedział Filip Gruszczyński rzecznik prasowy APCOA Parking Polska.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

24℃
15℃
Poziom opadów:
1.8 mm
Wiatr do:
9 km
Stan powietrza
PM2.5
15.55 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro