Inwestycje w najmłodszych. To się opłaca!
Bardzo dbamy o rozwój naszych dzieci. Przy wsparciu z unijnych dotacji mają one zapewniony komfort, bezpieczeństwo i warunki do zdobywania wiedzy. W regionie powstają nowe żłobki - rozwija się także projekt Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020.
145 mln złotych - to dotychczasowa wysokość wsparcia unijnego z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 na tworzenie nowych miejsc opieki nad najmłodszymi w Wielkopolsce. Pieniądze te pozwoliły na powstanie dla naszych maluchów ponad 3 800 miejsc, a docelowo będzie ich 5000.
Kolejny żłobek z dofinansowaniem unijnym w regionie
Opieka nad najmłodszymi to wciąż spory problem. Dorośli stoją przed dylematem czy kontynuować karierę zawodową czy zostać w domu z maluchem. Opieka w żłobkach umożliwia rozwój zawodowy bez zmartwień o bezpieczeństwo dziecka. Rogoźno wykorzystało unijną dotację, aby powstał nowy żłobek - Zielona Kraina.
To prawdziwe zacisze dla 50 maluchów w sąsiedztwie lokalnego jeziora. Każde dziecko może liczyć na fachową opiekę profesjonalnej kadry, a także pyszne posiłki. W czasie trwania projektu rodzice ponoszą też znacznie mniejsze koszty opieki - tylko 300 zł miesięcznie. Ich dzieci mają zaplanowany cały dzień pełen zabaw w nowych, w pełni wyposażonych salach dydaktycznych. Korzyści są bezsprzeczne - dzieci wychodzą ze żłobka uśmiechnięte a rodzice mogą dalej spełniać się zawodowo.
Jak programują najmłodsi
W Wielkopolsce w kilkuset szkołach realizowany jest projekt Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020. Mogą one liczyć na wyposażenie sal informatycznych, a także korzystanie z wojewódzkiej sieci teleinformatycznej. Pracujący w nich nauczyciele podnoszą swoje kwalifikacje podczas specjalnych kursów. W ramach projektu realizowane jest sześć różnych podprojektów edukacyjnych - trzy skierowane do szkół podstawowych: Cyfrowa Dziecięca Encyklopedia Wielkopolski (CDEW), Cyfrowa Mapa Dorzecza Warty (CMDW), Uczniowskie Laboratoria Informatyczne (ULI) oraz dla szkół ponadpodstawowych: Uczniowskie Laboratoria Informatyczne (ULI), Akademia Kształcenia Wyprzedzającego (AKW), Klasy Akademickie (KLA), Ligi Przedmiotowe (LP).
Pierwsze efekty działań już można obserwować - programować potrafią nawet uczniowie czwartych klas szkół podstawowych. Mają oni dostęp do tabletów, laptopów, robotów oraz gier i zabaw, które pozwalają na pierwsze kroki w programowaniu. Młodzież często sama nie wie jak skomplikowane działania wykonuje, dzięki specjalnym aplikacjom - np. udaje się zaprogramować jazdę robota skonstruowanego z klocków czy przeprowadzić symulację działania sygnalizacji świetlnej. Takie rzeczy robią uczniowie z Chwałkowa Kościelnego, choć nie tylko oni.
Cel projektu jest prosty - cyfryzacja szkół, rozwój edukacji, a uczniowie przy tym świetnie się bawią podczas zajęć dodatkowych, ucząc się zupełnie nowych rzeczy - i to bez zakuwania nudnych formułek. Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020 to również inicjatywa, która wpisuje się Europejski Rok Młodzieży 2022. Jak Unia wspiera młode pokolenia? O tym dowiesz się wchodząc na europejski portal młodzieżowy (link: https://europa.eu/youth/year-of-youth_pl).
Więcej na temat żłobka w Rogoźnie i projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020, a więc projektów unijnych dofinansowanych z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 w najnowszym odcinku magazynu "Zmieniamy Wielkopolskę" (odc. 72).