To najlepiej zagospodarowana przestrzeń miejska w Wielkopolsce!
Chodzi o Jarocin i rewaloryzację Zespołu Pałacowo-Parkowego. Park zmienił się na lepsze dzięki nowym nasadzeniom, ale również ekologicznym rozwiązaniom.
Historyczny pałac odzyskał przedwojenny blask, a wkrótce będzie tam nowoczesne muzeum na miarę XXI wieku. Zmiany wizerunkowe w Zespole Pałacowo-Parkowym Radolińskich zostały docenione nagrodą Towarzystwa Urbanistów Polskich. Były one w części dofinansowane środkami unijnymi z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Na liście wyróżnionych jest jeszcze Wieleń i Krobia - ich projekty również zostały wsparte dotacjami UE.
Jest zielono
Park Radolińskich w Jarocinie przez lata był własnością prywatną. Część parku nie była w ogóle dostępna dla mieszkańców. Teraz to wszystko się zmieniło. Unijna dotacja wsparła odnowę zabytkowego pałacu i dostosowanie go do działalności Muzeum Regionalnego w Jarocinie. W środku będzie skromna sala koncertowa oraz 8 różnych, tematycznych ekspozycji. Obecnie trwają ostatnie prace wykończeniowe, które mają dostosować zabytkowy pałac do funkcji muzeum.
Ta inwestycja pozwoliła samorządowi na kolejne kroki związane z rewaloryzacją parku. Uporządkowano alejki, które są całkowicie naturalne i ekologiczne - kostka brukowa występuje tu tylko na głównej arterii parkowej. Są nowe nasadzenia drzew, bylin ozdobnych, krzewów czy kwiatów. Powstał ogród różany, udało się także odnowić aleję dębową i grabową. Wszystko to uzupełnia zielony amfiteatr w sąsiedztwie ruin gotyckiego kościoła. To będzie miejsce spotkań mieszkańców, którzy będą mogli wykorzystać także nową małą architekturę. W efekcie przestrzeń otrzymała nagrodę Grand Prix Towarzystwa Urbanistów Polskich za najlepiej zagospodarowaną przestrzeń publiczną w Wielkopolsce.
Obwodnice Wronek i Gostynia
Od prawie dwóch lat trwa budowa obwodnicy Wronek. To inwestycja, na którą mieszkańcy długo czekali. Ona wyprowadzi ruch ciężarówek i połączy dwie drogi wojewódzkie. Powstały już nowe skrzyżowania, udało się także zbudować most nad Wartą. Postępy prac widać niemal z dnia na dzień, a wszystko to było możliwe dzięki unijnej dotacji.
Podobnie jak budowa obwodnicy Gostynia, która wkrótce ma ruszyć pełną parą. Miasto stoi na szlaku dwóch intensywnie eksploatowanych tras i również dokucza tu mieszkańcom ruch ciężarówek. Tu także pomogły Fundusze Europejskie i gdyby nie one to inwestycja w ogóle mogłaby nie powstać. Władze lokalne podkreślają, że jest to najważniejsza inwestycja w historii Gostynia.
Więcej na temat rewaloryzacji Zespołu Pałacowo-Parkowego Radolińskich oraz obwodnicach drogowych w regionie w najnowszym odcinku magazynu unijnego "Zmieniamy Wielkopolskę" (odc. 67).