Prawie 300 tys. zł kary dla wielkopolskiej firmy za nieuczciwe praktyki na pokazach
Tym razem karę nałożono na firmę z Ostrowa Wielkopolskiego.
Chodzi o spółkę Millenium Medica, wcześniej znaną jako Centrum Remedium. Spółka zajmuje się sprzedażą przedmiotów podczas pokazów. - Konsumenci dostawali zaproszenia na "bezpłatne badanie bez skierowania", które miało obejmować "wszystkie układy i narządy". Dzięki niemu mieli się dowiedzieć m.in., w jakim stanie jest ich system trawienny, kręgosłup, stawy, układ krążenia i nerwowy. Ulotki nie wspominały o komercyjnym charakterze spotkania. Widniała na nich tylko informacja małym drukiem, że "w trakcie oczekiwania na wyniki badania odbędzie się promocja ośrodka rehabilitacyjnego". Tymczasem głównym celem pokazu była sprzedaż materacy - wyjaśnia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Ale to nie koniec. W trakcie pokazów uczestnicy byli "badani" pulseoksymetrem HSR, który 3 lata temu został wycofany z obrotu i używania. "Badania" przeprowadzali handlowcy, którzy zachęcali do kupowania materaca mającego poprawić sytuację zdrowotną klienta.
- Wprowadzanie konsumentów w błąd jest niedopuszczalne, a już szczególnie naganne jeśli dotyczy tak wrażliwych kwestii jak zdrowie. Prawdopodobnie wiele osób nie przyszłoby na pokaz, gdyby ulotki nie sugerowały medycznego celu spotkania, tylko rzetelnie informowały o jego handlowym charakterze. Ponadto Millenium Medica wykorzystywała obawy konsumentów o zdrowie i przekazywała im niewiarygodne wyniki badań po to, aby wpłynąć na ich decyzje zakupowe i nakłonić do nabycia materacy - mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Spółka ma natychmiast przestać stosować zakwestionowane praktyki, a dodatkowo nałożono na nią karę w wysokości 275 tysięcy złotych. 50 tysięcy złotych to kara za udzielanie nieprawdziwych informacji w trakcie postępowania. Spółka nie przedstawiła UOKiK-owi m.in. wzorów wszystkich ulotek, jakie trafiały do klientów. - Zgodnie z przepisami przedsiębiorcy mają obowiązek przekazywania wszelkich informacji i dokumentów na żądanie Prezesa UOKiK. Powinni to robić w sposób pełny i rzetelny, tymczasem Millennium Medica wprowadzała nas w błąd, próbując utrudnić prowadzenie postępowania - dodaje.
Millenium Medica ma poinformować konsumentów, z którymi zawarła umowy, o decyzji UOKiK, a także wyjaśnić, że każdy konsument może żądać naprawienia wyrządzonej szkody i dochodzić swoich roszczeń.