Żółta, czerwona lub pomarańczowa kartka - jak uniknąć kar za nieprawidłową segregację odpadów?

Od dnia 1 września 2020 r. na terenie ZM GOAP selektywna zbiórka odpadów staje się obowiązkowa dla wszystkich mieszkańców - zarówno w zabudowie wielorodzinnej, jak i jednorodzinnej, a także dla wszystkich właścicieli nieruchomości niezamieszkanych, czyli takich na których znajdują się np. biura, sklepy, szkoły czy szpitale. Co w przypadku, gdy nie wszyscy będą stosować się do nowych przepisów? Odpowiedź znajdziesz poniżej.
ZM GOAP wypracował procedury, które będą stosowane w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie gromadzenia odpadów komunalnych oraz niedopełnienia obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
POMARAŃCZOWA NAKLEJKA - NARUSZENIE PROCEDURY PRAWIDŁOWEGO SPOSOBU GROMADZENIA ODPADÓW KOMUNALNYCH
Jeśli odbiorca odpadów stwierdzi, że:
- w pojemniku przeznaczonym na odpady zmieszane lub bioodpady, czy w pojemniku/worku na odpady selektywne (papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne) zostały umieszczone odpady:
- wystawkowe,
- poprodukcyjne,
- poremontowe, rozbiórkowe, gruz,
- części samochodowe,
- inne odpady niestanowiące odpadów komunalnych,
wówczas przykleja pomarańczową naklejkę, informującą o nieprawidłowym sposobie gromadzenia odpadów.
Co to oznacza?
- nieodebranie odpadów przez firmę odbierającą odpady do czasu ich dosegregowania,
- przekazanie informacji do ZM GOAP o naruszeniu,
- konieczność dosegregowania (prawidłowego posegregowania) odpadów przez właściciela nieruchomości - dopiero po prawidłowym posegregowaniu odpady te zostaną odebrane w kolejnym terminie odbioru, zgodnym z harmonogramem.
ŻÓŁTA NAKLEJKA - NIEDOPEŁNIENIE OBOWIĄZKU SELEKTYWNEGO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH
Jeśli odbiorca odpadów stwierdzi, że w pojemnikach/workach na selektywną zbiórkę znalazły się niewłaściwe odpady np. do brązowego pojemnika na bioodpady trafią słoiki, w żółtym pojemniku na metale i tworzywa sztuczne będą gazety lub w niebieskim pojemniku na papier znajdą się kartony po mleku - wówczas odbiorca odpadów przykleja na taki pojemnik/worek żółtą naklejkę informującą o nieprawidłowym posegregowaniu odpadów.
Co to oznacza?
- nieodebranie odpadów przez firmę odbierającą odpady do czasu ich dosegregowania,
- przekazanie informacji do ZM GOAP o braku stosowania selektywnej zbiórki odpadów,
- konieczność dosegregowania odpadów przez właściciela nieruchomości - dopiero po prawidłowym posegregowaniu odpady zostaną odebrane w kolejnym terminie odbioru, zgodnym z harmonogramem.
Jeżeli na naszym pojemniku/worku znajdzie się żółta naklejka - mamy wybór:
- możemy dosegregować odpady (przed najbliższym odbiorem odpadów zmieszanych) wówczas nie spotka nas żadna kara,
- lub nie podejmiemy żadnych działań - odpady zostaną odebrane jako zmieszane, a na właściciela nieruchomości, w drodze decyzji, zostanie nałożona opłata podwyższona w wysokości trzykrotności stawki podstawowej.
Warto segregować odpady, a w przypadku żółtej naklejki naprawić błędy, by uniknąć kary w postaci opłaty podwyższonej.
ZIELONA NAKLEJKA - DOSEGREGOWANO
Podczas najbliższego odbioru odpadów zmieszanych, firma odbierająca odpady weryfikuje czy właściciel dosegregował odpady.
Jeśli odbiorca odpadów stwierdzi, że:
- odpady zostały dosegregowane - usuwa żółtą naklejkę z pojemnika, a w przypadku gromadzenia odpadów w workach, umieszcza na żółtej - naklejkę zieloną.
Co to oznacza?
Właściciela nie czekają żadne sankcje, odpady zostaną odebrane w kolejnym terminie odbioru dla danej frakcji odpadów. Warto pamiętać by ponownie nie dopuścić do mieszania odpadów w pojemnikach/workach.
CZERWONA NAKLEJKA - ODEBRANO JAKO ZMIESZANE
Jeżeli właściciel nieruchomości, pomimo ostrzeżenia w postaci żółtej naklejki nie dosegregował odpadów wówczas odbiorca odpadów:
- umieszcza na pojemniku do gromadzenia danej frakcji odpadów - czerwoną naklejkę z informacją o niewłaściwej segregacji oraz informującą, że odpady zostały odebrane jako zmieszane (jeżeli odpady były gromadzone w workach, naklejka czerwona znajdzie się na pojemniku do gromadzenia odpadów zmieszanych).
Co to oznacza?
- odpady zostaną odebrane jako zmieszane odpady komunalne,
UWAGA! Odbiór odpadów jako zmieszane stanowi podstawę do wszczęcia przez ZM GOAP postępowania w sprawie nałożenia podwyższonej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami, w związku z niedopełnieniem obowiązku prowadzenia na nieruchomości selektywnej zbiórki odpadów.