85 tysięcy zł kary dla firmy z Opalenicy. Sprzedawała seniorom "urządzenia filtrujące wodę"
Postępowanie wszczęto w lipcu ubiegłego roku.
Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Tarnowie w lipcu ubiegłego roku skierował sprawę do wyjaśnienia. UOKiK wszczął w związku z tym postępowanie. Chodzi o firmę Kangen z Opalenicy. - Firma zapraszała konsumentów na prezentacje, w trakcie których oferowała urządzenie do filtrowania wody (rewitalizator wody). Przy zakupie, nabywcy otrzymywali do podpisu umowę o świadczenie usług rozbudowy (modernizacji) instalacji wodnej o system filtracji wody. W umowie znajdowały się postanowienia wyłączające prawo do odstąpienia od niej po wykonaniu usługi - informuje UOKiK.
- Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, nie można odstąpić od umowy o świadczenie usług, jeśli została ona w całości wykonana, a konsument zgodził się na to, wiedząc że utraci prawo do odstąpienia. - Jednak z przepisów wynika, że gdy przedsiębiorca sprzedaje towar i jednocześnie wykonuje usługę, to stosuje się przepisy dotyczące sprzedaży rzeczy. Na tej podstawie prezes UOKiK stwierdził, że zgodnie z ustawą konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umów zawieranych z firmą Kangen w terminie 14 dni od zakupu, a przedsiębiorca wprowadzał konsumentów w błąd - dodaje.
Ponieważ firma nie działa od marca 2019 roku, a jej właściciele twierdzą, że "wszystkie spory z konsumentami zakończono polubownie", złagodzono karę dla firmy. Nałożono na nią "jedynie" 85 tysięcy złotych kary. Ukarani współwłaściciele biznesu odwołali się od decyzji do sądu.