Przebudowany Górny Taras Rataj nie dla rowerzystów? "7 grzechów głównych"
Stowarzyszenie Rowerowy Poznań przygląda się przebudowanemu Górnemu Tarasowi Rataj pod względem ruchu rowerowego i nie jest zadowolone z tego, co widzi.
Raport stowarzyszenia dotyczący tras rowerowych w rejonie ulic Żegrze i Chartowo zatytułowano "Zmarnowana szansa na lepszą infrastrukturę rowerową", co dosyć wymownie określa, jak członkom Rowerowego Poznania podobają się zastosowane rozwiązania. Wśród "7 grzechów głównych" stowarzyszenie wymienia m.in. ciąg pieszo-rowerowy, na który nie można legalnie wjechać rowerem z żadnej strony. - Na wysokości Trasy Katowickiej (konkretnie pod estakadą katowicką - przyp.red.) naprawdę powstał ciąg pieszo-rowerowy, na który nie da się wjechać rowerem z żadnej strony. Z dwóch stron trasa jest zakończona przejściami dla pieszych, a od strony jezdni jest oddzielona barierami - pisze w raporcie stowarzyszenie.
Kolejny zarzut dotyczy zmarnowania okazji do wybudowania istotnego skrzyżowania z perspektywy rowerzystów. Chodzi o fragment trasy rowerowej R2 łączącej Rataje, Franowo i Szczepankowo z centrum Poznania. Trasa powinna przecinać ulicę Żegrze na wysokości ul. Piłsudskiego. - W trakcie przebudowy linii tramwajowej zmarnowano okazję, aby takie skrzyżowanie wybudować. W przyszłości będzie się to wiązać z koniecznością wyłączenia ruchu tramwajowego i ponownej przebudowy sygnalizacji świetlnej. To niestety oznacza ponoszenie podwójnych kosztów - dodaje.
Ale uwag jest więcej. To m.in. nienaturalne "wyginanie" chodników i dróg rowerowych przy słupach banerów reklamowych, a także przejazdy rowerowe - "pułapki". - Z jednej strony jezdni rowerzyści mogą poruszać się ciągiem pieszo-rowerowym, ale po skorzystaniu z jednego z kilku przejazdów rowerowych, po przejechaniu na drugą stronę jezdni, skończą podróż na chodniku. Wtedy należy zsiąść z roweru, aby uniknąć mandatu.
Do raportu Rowerowego Poznania odniósł się Zarząd Transportu Miejskiego. - Dziękując za wszelkie uwagi, informujemy, że osoby odpowiedzialne w jednostkach miejskich za infrastrukturę rowerową analizują zgłoszone wnioski pod kątem możliwości ich wdrożenia w ramach realizowanej inwestycji - wyjaśnia ZTM i jednocześnie zaznacza, że "w realizowanym obecnie etapie inwestycji głównym celem była przebudowa trasy tramwajowej, a pozostały zakres robót związany był m.in. z przebudową i budową infrastruktury podziemnej i - co się z tym wiąże - odtworzeniem nawierzchni".
ZTM zapewnia, że to nie koniec prac związanych z infrastrukturą drogową w tym rejonie. - Przewidziane są: nowa droga rowerowa wzdłuż ulicy Unii Lubelskiej, wraz z zadaszonym parkingiem przy nowej pętli autobusowo-tramwajowej, a w kolejnym etapie zostanie zbudowana droga rowerowa wzdłuż trasy tramwajowej, tzw. trasy kórnickiej (Radial 1 Programu Rowerowego).
Najpopularniejsze komentarze