Reklama
Reklama

Przebudowany Górny Taras Rataj nie dla rowerzystów? "7 grzechów głównych"

fot. Stowarzyszenie Rowerowy Poznań
fot. Stowarzyszenie Rowerowy Poznań

Stowarzyszenie Rowerowy Poznań przygląda się przebudowanemu Górnemu Tarasowi Rataj pod względem ruchu rowerowego i nie jest zadowolone z tego, co widzi.

Raport stowarzyszenia dotyczący tras rowerowych w rejonie ulic Żegrze i Chartowo zatytułowano "Zmarnowana szansa na lepszą infrastrukturę rowerową", co dosyć wymownie określa, jak członkom Rowerowego Poznania podobają się zastosowane rozwiązania. Wśród "7 grzechów głównych" stowarzyszenie wymienia m.in. ciąg pieszo-rowerowy, na który nie można legalnie wjechać rowerem z żadnej strony. - Na wysokości Trasy Katowickiej (konkretnie pod estakadą katowicką - przyp.red.) naprawdę powstał ciąg pieszo-rowerowy, na który nie da się wjechać rowerem z żadnej strony. Z dwóch stron trasa jest zakończona przejściami dla pieszych, a od strony jezdni jest oddzielona barierami - pisze w raporcie stowarzyszenie.

Kolejny zarzut dotyczy zmarnowania okazji do wybudowania istotnego skrzyżowania z perspektywy rowerzystów. Chodzi o fragment trasy rowerowej R2 łączącej Rataje, Franowo i Szczepankowo z centrum Poznania. Trasa powinna przecinać ulicę Żegrze na wysokości ul. Piłsudskiego. - W trakcie przebudowy linii tramwajowej zmarnowano okazję, aby takie skrzyżowanie wybudować. W przyszłości będzie się to wiązać z koniecznością wyłączenia ruchu tramwajowego i ponownej przebudowy sygnalizacji świetlnej. To niestety oznacza ponoszenie podwójnych kosztów - dodaje.

Ale uwag jest więcej. To m.in. nienaturalne "wyginanie" chodników i dróg rowerowych przy słupach banerów reklamowych, a także przejazdy rowerowe - "pułapki". - Z jednej strony jezdni rowerzyści mogą poruszać się ciągiem pieszo-rowerowym, ale po skorzystaniu z jednego z kilku przejazdów rowerowych, po przejechaniu na drugą stronę jezdni, skończą podróż na chodniku. Wtedy należy zsiąść z roweru, aby uniknąć mandatu.

Do raportu Rowerowego Poznania odniósł się Zarząd Transportu Miejskiego. - Dziękując za wszelkie uwagi, informujemy, że osoby odpowiedzialne w jednostkach miejskich za infrastrukturę rowerową analizują zgłoszone wnioski pod kątem możliwości ich wdrożenia w ramach realizowanej inwestycji - wyjaśnia ZTM i jednocześnie zaznacza, że "w realizowanym obecnie etapie inwestycji głównym celem była przebudowa trasy tramwajowej, a pozostały zakres robót związany był m.in. z przebudową i budową infrastruktury podziemnej i - co się z tym wiąże - odtworzeniem nawierzchni".

ZTM zapewnia, że to nie koniec prac związanych z infrastrukturą drogową w tym rejonie. - Przewidziane są: nowa droga rowerowa wzdłuż ulicy Unii Lubelskiej, wraz z zadaszonym parkingiem przy nowej pętli autobusowo-tramwajowej, a w kolejnym etapie zostanie zbudowana droga rowerowa wzdłuż trasy tramwajowej, tzw. trasy kórnickiej (Radial 1 Programu Rowerowego).

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

13℃
5℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
20 km
Stan powietrza
PM2.5
12.10 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro