Wymieniają wiaty przystankowe: pierwsza "chroni rozkład, a nie pasażerów"?
Rozpoczęła się wielka akcja wymiany wiat przystankowych w Poznaniu. Już na początku wzbudza jednak nie do końca pozytywne emocje.
Do końca 2019 roku w całym mieście wymienionych zostanie 150 wiat na przystankach komunikacji miejskiej. Wymianę nadzoruje Grupa MTP (właściciel firmy City Marketing zajmującej się reklamą outdoorową). - Nowe wiaty charakteryzują się nowoczesnym designem. Są wykonane z aluminium, szkła i drewna. Konstrukcja ma kolor grafitowy z zielonymi akcentami. Typowa wiata posiada dach o szerokości blisko 200 cm, chroniący przed słońcem i deszczem oraz ściany boczne wykonane ze szkła, będące zabezpieczeniem przed wiatrem. Wiaty będą wyposażone w energooszczędne oświetlenie oraz podświetlaną gablotę informacji pasażerskiej, a także wygodną ławkę z oparciem wykonaną z drewna - wyjaśnia Grupa MTP.
Dwie pierwsze wiaty stanęły już na ulicy Grunwaldzkiej, na przystanku Drzewieckiego i... wzbudziły duże zainteresowanie pasażerów. O ile na przystanek autobusowy trafiła typowa, szeroka wiata, to na przystanek tramwajowy w stronę Junikowa - bardzo wąska, która być może ochroni przed wiatrem (wiejącym z jednej strony), ale przed deszczem z pewnością nie. Jej zdjęcie pojawiło się na FB Spotted: MPK Poznań. Internauci w komentarzach przyznają, że wiata ma za zadanie chronić rozkład, a nie pasażerów i jest raczej bezpłatnym prysznicem niż wiatą. - W weekend trwały prace nad maksymalnym poszerzeniem dachu konstrukcji, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa pasażerów - zaznacza Grupa MTP.
Zdaniem firmy montującej wiaty, przystanek Drzewieckiego jest trudną lokalizacją. Platforma jest tu bardzo wąska, przez to montaż tradycyjnej wiaty jest niemożliwy. Uniemożliwiałby poruszanie się po przystanku osobom z niepełnosprawnościami czy rodzicom z wózkiem dziecięcym. - Wąskie wiaty również są wyposażone w gablotę informacji pasażerskiej, oświetlenie oraz ławkę, ale z powodu ograniczeń przestrzennych, mogą mieć węższe ściany i dach.
Firma odpowiedzialna za montaż wiat zapewnia, że trwa wypracowywanie optymalnego rozwiązania dla takich miejsc. Dopiero po ustaleniu szczegółów m.in. z ZTM i MPK, nowe wiaty będą montowane na wąskich platformach przystankowych.
W tym roku na przystankach ma się pojawić 150 nowych wiat, a do roku 2025 - aż 600. Wiaty zamontowane na szerokich platformach przystankowych mają być szersze od dotychczasowych.
Najpopularniejsze komentarze