Przebudowa trasy kolejowej Poznań - Wrocław. PKP PLK wypłaciło pieniądze podwykonawcom

fot. PKP PLK
fot. PKP PLK

Od kilku dni informujemy o problemach na przebudowywanej trasie kolejowej Poznań - Wrocław. Choć dla pasażerów wciąż nie ma dobrych informacji, to czwartek był dobrym dniem dla podwykonawców włoskiej firmy Astaldi.

Przypomnijmy, że w ubiegłym tygodniu włoska firma Astaldi poinformowała PKP PLK o wypowiedzeniu umowy - Pismo w tej sprawie zostało do nas skierowane w piątek późnym wieczorem drogą mailową. Poinformowali nas w pismach o wygaśnięciu obowiązków umownych. Odczytaliśmy je w poniedziałek i rozpoczęliśmy działania. Dzisiaj przekazaliśmy odpowiedź: nie uznajemy argumentacji i wzywamy do kontynuowania umów. Stanowisko nasze jest takie, że nie mogą tak po prostu jednostronnie stwierdzić wygaśnięcia obowiązków umownych - komentował na łamach branżowego portalu Rynek KolejowyArnold Bresch, członek zarządu PKP PLK.

Sanatorium Bałtyk w Kołobrzegu - bo Twoje zdrowie zasługuje na najlepszą opiekę. Blisko morza. Blisko zdrowia. Blisko Ciebie. Zarezerwuj już dziś! www.subaltyk.pl
REKLAMA

Szybko okazało się, że kontynuacja prac to niejedyny problem. Firma Astaldi nie płaciła swoim podwykonawcom. W przypadku trasy Poznań - Wrocław zaległości osiągnęły kwotę 10 mln złotych. Dziś poinformowało o wypłaceniu pieniędzy -W sytuacji, kiedy firma Astaldi zaprzestała płatności na rzecz firm wykonujących prace przy realizacji linii kolejowych Lublin - Warszawa i Poznań - Wrocław, PLK nie pozostawia podwykonawców bez wsparcia. Spółka podjęła nadzwyczajne działania względem regulowania należności dla podwykonawców. Określono najszybszy i zgodny z prawem sposób procedowania dokumentów, który pozwoli podwykonawcom uzyskać należności wynikające ze zobowiązań Astaldi S.p.A. Już we wtorek zostały zrealizowane pierwsze wypłaty dla podwykonawców w Lesznie. Dziś kolejne miliony zł trafiły do podwykonawców Astaldi S.p.A z linii lubelskiej - napisano w komunikacie.

W rozmowie z RMF FM rzecznik firmy Astaldi twierdzi, że firma nie zamierza wracać do realizacji inwestycji, a wypowiedzenie umowy było skuteczne. Rzecznik firmy twierdzi, że przyczyną zerwania umów jest "znacząca zmiana sytuacji rynkowej". Pod tym określeniem kryją się: wzrost cen materiałów, problem z pozyskaniem i transportem tłucznia oraz brak pracowników. Przedstawiciel firmy twierdzi, że rząd i PKP PLK były wielokrotnie informowane o problemach.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

25℃
16℃
Poziom opadów:
2.1 mm
Wiatr do:
19 km
Stan powietrza
PM2.5
9.10 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro