Odsłonięto pozostałości dawnej Kaponiery Kolejowej
Pod Rondem Kaponiera zakończyły się prace przy renowacji dawnej Kaponiery Kolejowej. Element dawnej twierdzy poligonalnej został odsłonięty i będzie dobrze widoczny dla wszystkich podróżujących trasą PST.
Kaponiera Kolejowa została wybudowana w 1872 i była elementem twierdzy poligonalnej, którego celem była ochrona torów kolejowych - Niewielu poznaniaków wie, co kryje się pod rondem Kaponiera. Dlatego odrestaurowaliśmy znajdującą się tam Kaponierę Kolejową, aby od strony przystanku PST mogli ją oglądać podróżni. Specjaliści podkreślają, że jest to jeden z nielicznych w Europie obiektów fortyfikacyjnych, służących obronie infrastruktury kolejowej, a który został odrestaurowany - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
W pierwotnym projekcie remontu Kaponiery nie planowano odsłonięcia fortyfikacji, ale upomniały się o to miłośnicy fortyfikacji, a Jacek Jaskowiak po wyborze na prezydenta poparł projekt renowacji i odsłonięcia Kaponiery. Wykonawca prac przyznaje, że inwestycja nie była łatwa - Odrestaurowaliśmy substancję zabytkową konstrukcji i wnętrz Kaponiery. Bardzo trudnym zadaniem było otwarcie łuków. Było to związane z wykonaniem prac konstrukcyjnych, czyli belki odciążającej, na której wspiera się w tej chwili jezdnia. To było trudne, zwłaszcza w warunkach czynnego tuż obok przystanku tramwajowego - wyjaśnia Mariusz Lewicki, prezes PKZ Renox, konserwator zabytków i wykonawca renowacji Kaponiery Kolejowej.
W tej chwili poznaniacy mogą oglądać wnętrza Kaponiery Kolejowej przez przeszklone łuki. Miasto chce jednak udostępnić je na działalność kulturalną oraz artystyczną.