Reklama

Jest "zielone światło" dla tramwaju na Naramowice

fot. PIM
fot. PIM

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wydał decyzję środowiskową dla budowy linii tramwajowej na Naramowice. To ważny krok przybliżający realizację inwestycji.

Trasa tramwajowa na Naramowice ma być realizowana w trzech etapach. W pierwszym Naramowice mają być połączone z pętlą na Wilczaku, a w drugim etapie ma powstać część trasy do Garbar, wzdłuż ulicy Szelągowskiej. W ramach trzeciego etapu mają powstać tory tramwajowe na północ od trasy kolejowej - aż na Morasko.

RDOŚ wydał właśnie decyzję środowiskową dla budowy linii tramwajowej. Gdy decyzja się uprawomocni, Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłoszą przetarg na program funkcjonalno-użytkowy dla I etapu. Na początku 2018 roku dokument powinien być gotowy, a wtedy będzie można ogłosić przetarg na przygotowanie projektu budowlanego. Projekt miałby być gotowy na początku 2019 roku i właśnie w tym roku inwestycja mogłaby się rozpocząć. - Wcześniej oczywiście będą prowadzone prace związane chociażby z porządkowaniem zieleni na miejskich gruntach, na których ma przebiegać trasa. Trzeba przygotować tereny do inwestycji - mówi Paweł Śledziejowski, prezes PIM.

- Linia tramwajowa będzie przebiegać od pętli tramwajowej Wilczak do przystanku końcowego zaplanowanego przed skrzyżowaniem ul. Nowej Naramowickiej z ul. Błażeja i będzie miała długość ok. 3 258 metrów (chodzi o I etap trasy - przyp.red.). Linię projektuje się jako dwutorową, ale przed końcem odcinka z układu wyodrębniony zostanie dodatkowy trzeci tor - wyjaśnia Łukasz Dąbkowski, rzecznik RDOŚ w Poznaniu.

- Przedsięwzięcie obejmuje również budowę i przebudowę układu drogowego o całkowitej długości ok. 7 359 m, w tym: ul. Nowa Naramowicka, ul. Nowa Stoińskiego, ul. Lechickiej, ronda w rejonie ulic Lechicka - Naramowicka, ul. Nowa Błażeja, ul. Hawelańska, ul. Włodarskiej, ul. Nowa Bożydara, ul. Serbskiej, ul. Czarna Rola, ul. Naramowickiej, ul. Dworskiej, ul. Sarmackiej, ul. Łużyckiej, ul. Murawa, ul. Błażeja, ul. Szelągowskiej (tylko buspas). W ciągu planowanej ul. Nowej Naramowickiej planuje się budowę pięciu obiektów inżynierskich: m.in. wiaduktu tramwajowego nad ul. Lechicką i wiaduktu drogowego w miejscu skrzyżowania z ulicą Nowa Błażeja - dodaje Dąbkowski.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska nałożył na inwestora m.in. "obowiązek zastosowania nawierzchni o zmniejszonej emisji hałasu, wykonania torowiska w technologii szyn bezstykowych, amortyzowanych z wkładkami przyszynowymi (antywibracyjnymi i wyciszającymi), w miarę możliwości technicznych i konstrukcyjnych wykonania nawierzchni tzw. torowiska zielonego". Po zakończeniu inwestycji konieczne będzie też przeprowadzenie analizy wpływu trasy na środowisko.

W 2016 roku mówiono, że pierwszy etap trasy tramwajowej od Wilczaka do Naramowic ma kosztować około 240 mln zł (z czego blisko 100 mln złotych ma pochodzić z UE), a drugi etap ma kosztować więcej - około 350 milionów złotych (około 140 mln zł ma pochodzić z UE). Później urzędnicy zaznaczali, że inwestycja będzie tańsza. W tej chwili szczegóły nie są jednak znane.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

15℃
9℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
25 km
Stan powietrza
PM2.5
5.84 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro