Po konsultacjach w sprawie Strefy Tempo 30 przy Starym Rynku: bez kopert dla dostaw i deptaku
Zarząd Dróg Miejskich podsumował konsultacje w sprawie rozszerzenie strefy uspokojonego ruchu na teren wokół Starego Rynku. Pod wpływem opinii mieszkańców do koncepcji wprowadzono zmiany.
Jakie zmiany zajdą w pierwotnych planach miasta? Przede wszystkim na ulicy Paderewskiego nie pojawi się deptak. - Wjazd na ul. Paderewskiego będzie ograniczony znakiem B-1 (zakaz ruchu), którego celem jest wyeliminowanie w tej lokalizacji powszechnego ruchu pojazdów. Wjazd pod znak B-1 na ul. Paderewskiego od Al. Marcinkowskiego będzie umożliwiony dla: mieszkańców, dostawców w godz. 6.00 - 11.00, rowerów, taxi, pojazdów służb takich jak np. straż miejska, policja. Również dojazd do kościoła, hoteli i parkingów będzie możliwy przez ul. Paderewskiego - wyjaśnia ZDM.
Kolejna zmiana to pozostawienie 9 miejsc parkingowych na ulicy Ludgardy, głównie będą z nich korzystać wierni udający się do kościoła. Urzędnicy zrezygnowali z kopert dla dostaw. - Zamiast nich wprowadzone zostaną godziny dla dostaw, czyli od 6.00 do 11.00. Dzięki temu uniknie się przejazdów większych pojazdów w godzinach, gdy wokół Starego Rynku jest najwięcej pieszych. Dodatkowo miejsca postojowe będzie można przeznaczyć dla mieszkańców - dodaje.
To nie koniec. Po wschodniej stronie ulicy Szewskiej przywrócone zostanie skośne parkowanie (dodatkowe 4 miejsca). Parkowanie wróci także na ulicę Woźną - konkretnie na chodnik po południowej stronie. - Będzie tu obowiązywać strefa zamieszkania i piesi będą mogli przemieszczać się po jezdni, mając jednocześnie pierwszeństwo. Powstanie przejście dla pieszych przez ul. Garbary.
Po wprowadzeniu zmian zwiększy się liczba miejsc parkingowych dla autokarów wycieczkowych z 10 do 17. - Dłuższe postoje pustych autokarów będą możliwe w rejonie pl. Międzymoście. To zapewni większą rotację autobusów, które będą zatrzymywać się na ul. Stawnej i Al. Marcinkowskiego na czas wysiadania i wsiadania turystów.
Najwięcej kontrowersji wzbudziły kwestie związane z ograniczeniem miejsc parkingowych. - Obecnie we wspomnianym rejonie funkcjonują 574 miejsca postojowe, z tego 136 to miejsca wyznaczone niezgodnie z przepisami. Na skutek analiz i prac projektowych liczba ta została zmniejszona do 121. Trzeba podkreślić, że w znacznym stopniu jest to spowodowane koniecznością dostosowania parkowania do obowiązujących w naszym kraju przepisów, czyli potrzebą "odsunięcia parkowania" na 10 metrów od skrzyżowań - podkreśla ZDM. Urzędnicy wyjaśniają, że mieszkańcy okolic Starego Rynku będą mogli korzystać ze 125 miejsc parkingowych na parkingu na Chwaliszewie na podstawie identyfikatora mieszkańca SPP. Parkowanie nie ma być dodatkowo płatne. - Informujemy także, że trwają rozmowy z właścicielami i operatorami parkingów o możliwości wprowadzenia preferencyjnych stawek nocnego parkowania. Pracujemy również nad mapą i systemem naprowadzania kierowców samochodów na parkingi.
Prace związane z wprowadzeniem zmian mają się rozpocząć w czerwcu i będą kosztować około 900 tysięcy złotych. Dodatkowe 200 tysięcy złotych przeznaczono na nasadzenia zieleni w tym rejonie (m.in. na ul. 23 Lutego, Wrocławskiej, Masztalarskiej i Al. Marcinkowskiego).