Za odwołany lot należy się odszkodowanie
Poznaniacy często narzekają na odwoływane loty. Najczęściej dzieje się tak na linii Poznań - Warszawa. Tymczasem niewielu pasażerów wie, że w takich sytuacjach można starać się o odszkodowanie.
Pasażerowie samolotów najczęściej nie zdają sobie sprawy ze swoich praw. Tymczasem zgodnie z obowiązującym prawem unijnym, w przypadku odwołania lotu, przewoźnik powinien zapewnić swoim klientom opiekę. Przewoźnik jest zobowiązany zapewnić napoje, posiłki, zapewnić możliwość skontaktowania się. A w sytuacji odwołania lotu pasażer ma prawo ubiegać się o odszkodowanie, którego wysokość jest uzależniona od odległości - tłumaczy Miejski Rzecznik Konsumenta Marek Jańczyk.
W przypadku trasy Poznań - Warszawa pasażerom przysługuje 250 euro odszkodowania. Jak je uzyskać? W pierwszej kolejności należy zdobyć na lotnisku poświadczenie, że nasz lot został odwołany. Kolejnym krokiem jest wystąpienie do przewoźnika o odszkodowanie. Jeżeli przewoźnik nie chce go wypłacić, możemy zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów lub Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Dyskusję o prawach pasażerów zapoczątkował zastępca prezydenta Poznania Tomasz Kayser. Uważamy, że korzystanie ze swoich uprawnień może wpływać na dyscyplinowanie przewoźników i zniechęcać przewoźników do odwoływania lotów wtedy, kiedy za odwołaniem idą konsekwencje finansowe. A te konsekwencje wymagają wiedzy pasażerów.
Opóźnienia i odwołania lotów zdarzają się dosyć często. W przypadku trasy Poznań - Warszawa LOT odwołał w lipcu i sierpniu średnio 8 procentlotów. W lipcu na według rozkładu lotów zaplanowane były 272 rejsy do Warszawy, z tego nie odbyło się 10 przylotów i 9 wylotów. Natomiast w sierpniu na 276 zaplanowanych rejsów nie odbyło się 17 - wylicza rzecznik poznańskiej Ławicy Hanna Surma.
Tego, ilu pasażerów występuje o wyrównanie szkód niewiadomo. Rzecznik prasowy LOT nie znalazł dzisiaj czasu by odpowiedzieć na pytanie: jaka kwotę wydaje LOT na odszkodowania dla swoich pasażerów.