Franowo: ukończono rozbudowę terminala PKP Cargo
Na poznańskim Franowie ukończono rozbudowę terminala intermodalnego PKP Cargo. Terminal posiada obecnie dwa place manewrowo-składowe, a jego możliwości zwiększyły się o 40%.
W chwili otwarcia terminala w grudniu 2013 roku, miał on ponad 21 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni i początkowo miał obsługiwać 11 tysięcy kontenerów rocznie. Obsługiwane tu są ładunki kontenerowe transportowane koleją i samochodami. W ramach inwestycji wybudowano zupełnie nowy układ torowy z torami załadunkowymi i wyładunkowymi. Łączna długość torów to 1570 metrów. Powstały tu także droga dojazdowa, stanowisko do tankowania samojezdnych urządzeń przeładunkowych i cała infrastruktura niezbędna do obsługi obiektu. Kupiono również specjalne urządzenia przeładunkowe o udźwigu do 45 ton.
Gdy terminal zaczął działać okazało się, że cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Podjęto więc decyzję o jego rozbudowie. Prace ruszyły latem i właśnie się zakończyły. - Powierzchnia nowego placu przekracza 8 tysięcy metrów kwadratowych. Dzięki dodatkowej przestrzeni, zdolności magazynowe poznańskiego terminala urosły z niecałych 1,3 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych) do prawie 1,8 tys. TEU - wyjaśnia PKP Cargo.
Powstanie terminalu kosztowało około 25 milionów złotych, a jego rozbudowa blisko 7 mln złotych (z czego 50% pochodziło z Unii Europejskiej). - Obecnie terminal w Poznaniu Franowie obsługuje pięć razy w tygodniu tzw. pociągi operatorskie. Tostałe połączenia kontenerowe zportami Trójmiasta, uruchamiane według sztywnego rozkładu jazdy. Ich zaletą jest możliwość zamówienia przewozu nawet pojedynczego kontenera, bez dodatkowych zobowiązań. Klienci korzystają z nich na zasadach podobnych do komunikacji miejskiej - ładują kontenery na wagony w dogodnym dla siebie czasie - dodaje. Być może wkrótce pociągi operatorskie będą z Franowa dojeżdżać również do czeskiego Paskowa pod Ostrawą - hubu, z którego Grupa PKPCARGO obsługuje połączenia kontenerowe m.in. z portami Adriatyku iMorzaPółnocnego.