Ścieżka pod Jana Pawła II połączy Maltę i nadwarciańskie tereny?
Na zlecenie Wydziału Ochrony Środowiska przygotowywana jest ekspertyza, która ma określić czy możliwe jest wykorzystanie zasypanego w przeszłości południowego przepustu Śluzy Cybińskiej pod ulicą Jana Pawła II do wytyczenia tu ścieżki pieszo-rowerowej. Udało się już przebić do przepustu.
Z pomysłem wykorzystania zasypanego przepustu Śluzy Cybińskiej znajdującego się pod ulicą Jana Pawła II w rejonie restauracji Maltanka wyszło Porozumienie dla Twierdzy Poznań. Proponowano, by w zasypanym przepuście utworzyć ścieżkę pieszo-rowerową, która byłaby bezkolizyjnym łącznikiem Wartostrady powstającej na nadwarciańskich terenach z terenem rekreacyjnym Malty.
Porozumienie dla Twierdzy Poznań starało się o realizację takiej inwestycji w ramach Budżetu Obywatelskiego. - Pod nasypem Alei Jana Pawła II istnieje świetnie zachowana dwuprzepustowy jaz forteczny - Śluza Cybińska. Obiekt został wybudowany w 1845 roku jako element systemu hydrotechnicznego Twierdzy Poznań. Jego podstawowym zadaniem była regulacja przepływu wód rzeki Cybiny, tak by móc zgromadzić wodę, którą można było w razie potrzeby użyć do zatopienia przedpoli poligonalnych fortyfikacji Twierdzy Poznań. Obecnie północnym przepustem śluzy, płynie rzeka Cybina i przebiega szlak kajakowy. Południowy przepust jest dobrze zachowany ale zasypany ziemią i niedostępny. Dziś stajemy przed szansą by nadać nową funkcję zabytkowemu obiektowi co pozwoli na jego pełną rewitalizację w przestrzeni miejskiej. Aby móc wykorzystać wnętrze południowego przepustu Śluzy Cybińskiej, wystarczy tak jak to uczyniono z północnym, dobudować krótkie odcinki betonowego tunelu, które w połączeniu z południowym przepustem stworzą bezpieczny, bezkolizyjny przejazd na drugą stronę ruchliwej miejskiej arterii jaką niewątpliwie są Aleje Jana Pawła II - czytamy w opisie projektu zgłoszonego w ubiegłym roku do Budżetu Obywatelskiego.
Projekt realizowany w ramach BO nie był, ale miasto sprawdza, czy istnieje szansa na to, by ścieżka tu powstała. - Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Poznania zlecił przygotowywanie ekspertyzy, która pozwoli określić możliwość wykorzystania zasypanego południowego przepustu Śluzy Cybińskiej, jako bezkolizyjnego łącznika Wartostrady z układem pieszo-rowerowym pod ulicą Jana Pawła II. Przepust był zaślepiony murem żelbetowym, dlatego do dokonania oceny technicznej niezbędne było jego odkopanie. Po pokonaniu wielu trudności technicznych udało się wykonać otwór inspekcyjny pozwalający określić możliwość jego wykorzystania na ścieżkę pieszo - rowerową - informują urzędnicy z Wydziału Ochrony Środowiska.
- Myślę, że ekspertyza potwierdzi, że przepust może zostać wykorzystany. Cała śluza została przykryta betonowym sarkofagiem, to jest wojskowa, bardzo wytrzymała konstrukcja. Na pewno jest w dobrym stanie, mimo że ma prawie 200 lat - tłumaczy Konrad Dąbrowski z Porozumienia dla Twierdzy Poznań.
Zdaniem Dąbrowskiego utworzenie ścieżki w przepuście umożliwiłoby dotarcie z terenów nad Jeziorem Maltańskim na Ostrów Tumski przez most Jordana w około 5 minut. Oczywiście konieczne byłoby wybudowanie ścieżki rowerowej w sąsiedztwie Cybiny. - Ścieżka pewnie przebiegałaby też przez prywatne grunty, ale myślę, że warto postarać się o załatwienie wszelkich formalności z tym związanych. Taki bezkolizyjny łącznik byłby świetnym rozwiązaniem dla rowerzystów. Gdyby jeszcze udało się odtworzyć kładkę przy moście kolejowym łączącym Garbary i Ostrów Tumski, mielibyśmy zapewniony ciąg komunikacyjny do Cytadeli - dodaje.
Jak wyjaśniają urzędnicy - stan techniczny przepustu ma być znany w grudniu. Na podstawie ekspertyzy będzie można podjąć decyzję o ewentualnym rozpoczęciu projektowania ścieżki pieszo-rowerowej pod ul. Jana Pawła II.