Matejki po remoncie chodnika: miejsce dla pieszych zapewni mała architektura
Tydzień temu pisaliśmy o wyremontowanym chodniku przy ulicy Matejki, który wzbudził spore kontrowersje wśród mieszkańców. Dla pieszych zarezerwowano na nim mniej miejsca niż dla aut. ZDM i Rada Osiedla doszli do porozumienia w tej sprawie - przestrzeń dla pieszych w najwęższych miejscach mają gwarantować "zabezpieczenia" z małej architektury.
"Absurdem" na ulicy Matejki zainteresowało się m.in. stowarzyszenie Ulepsz Poznań. - Na Matejki dzieje się coś niedobrego. Jest jeszcze szansa na zmianę. Prosimy jednostkę miejską odpowiedzialną za ten remont (zapewne ZDM) o wzięcie pod uwagę interesu pieszych, a nie wyłącznie samochodów - informowało na Facebooku stowarzyszenie.
A wszystko przez to, że na remontowanym odcinku chodnika przy ulicy Matejki (pomiędzy Konopnickiej a Grunwaldzką) piesi mają do dyspozycji mniej przestrzeni niż samochody. Te mają tu parkować ukośnie, a od przestrzeni dla pieszych oddziela je jedynie biała linia namalowana na chodniku. - Nagle okazało się, jaką wielką przestrzeń zajmują na chodniku samochody - mówiła tydzień temu Maria Łazarz, przewodnicząca Zarządu Osiedla Święty Łazarz. Pojawiły się obawy, że kierowcy nie będą respektować linii i będą zastawiać miejsce dla pieszych.
Osiedlowi radni zapowiadali, że będą chcieli w przyszłości zmienić system parkowania w tym miejscu z ukośnego na równoległe. To nie podobało się natomiast niektórym mieszkańcom podkreślającym, że wówczas liczba miejsc parkingowych znacznie się zmniejszy.
Dziś Zarząd Dróg Miejskich informuje, że wraz z RO Święty Łazarz wypracowano wspólne stanowisko w sprawie zagospodarowania chodnika przy ulicy Matejki. Parkowanie tu wciąż będzie się odbywać ukośnie. Dodatkowo parkowanie ma zostać "odsunięte" od skrzyżowania z ul. Grunwaldzką tak, by nie doszło do łamania przepisów. "Zadbano" też o interes pieszych. - W najwęższej przestrzeni chodnika, aby ograniczyć parkowanie i zapewnić pieszym bezpieczne poruszanie się, ustawione zostaną elementy małej architektury np.: stojaki rowerowe, gazony - wyjaśnia ZDM.
Na chodniku wyznaczone zostaną również dwa miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych (koperty). Wymaga to jednak projektu organizacji ruchu. Koperty pojawią się więc w najbliższym czasie, po zatwierdzeniu ich projektu przez Radę Osiedla i Miejskiego Inżyniera Ruchu.