Kolej: rozpoczął się remont odcinka Wronki - Miały na trasie Poznań - Szczecin
W poniedziałek rozpoczął się remont torów na odcinku Wronki - Miały na trasie Poznań - Szczecin. Modernizacja 20-kilometrowego odcinka będzie kosztować około 34 mln złotych. Roboty potrwają do grudnia, ale to dopiero wstęp do większej inwestycji na trasie.
W lutym pisaliśmy, że PKP Polskie Linie Kolejowe szykują się do kolejnej dużej inwestycji. Tym razem chodzi o modernizację linii kolejowej pomiędzy Poznaniem i Szczecinem. - Na odnowionych torach prędkość maksymalna połączeń pasażerskich wzrośnie ze 120 do 160 km/h. Dzięki temu czas podróży między tymi miastami skróci się z obecnych 2 godzin 30 minut do 2 godzin - wyjaśniał zimą Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK.
W ramach inwestycji zakładana jest pełna wymiana torów na odcinku 200 km, przebudowa wszystkich mostów i wiaduktów oraz urządzeń sterowania ruchem. - Inwestycja oznaczać będzie podwyższenie standardu obsługi pasażera - PLK przebuduje również wszystkie perony. Zostaną one podwyższone, wyposażone w nowe oświetlenie, informację pasażerską i wiaty. Perony i przejścia podziemne będą przyjazne osobom o ograniczonej mobilności, które będą mogły skorzystać z wind lub pochylni - dodał. Na trasie ma zostać wybudowany europejski system sterowania ruchem, co ma tu zwiększyć bezpieczeństwo.
Choć na kompleksową przebudowę będziemy musieli poczekać do 2018 roku (inwestycja ma się skończyć w 2021 roku), czekać warto. Po wykonaniu wszystkich prac, podróż między Poznaniem a Szczecinem skróci się o około 30 minut. Koszt tej inwestycji to około 2 mld zł.
Tymczasem już teraz rozpoczęła się modernizacja odcinka trasy pomiędzy Wronkami i Miałami. - Rewitalizacja linii pomiędzy Wronkami a Miałami rozpoczęła się 17 sierpnia. Prace zostały tak zaplanowane, że nie wpływają na kursowanie pociągów. Na 20-kilometrowym odcinku wymienione zostaną m.in. 52 tysiące podkładów oraz szyny. Oczyszczenie terenów obok linii kolejowej i wykonanie odwodnienia pozwoli utrzymać dobre parametry trasy - wyjaśnia biuro prasowe PKP PLK.
W ramach prac, które potrwają do grudnia tego roku i pochłoną 34 mln złotych, m.in. nową nawierzchnię zyska 6 skrzyżowań toru z drogą. - Wykonywane przez PLK prace zlikwidują ograniczenia prędkości. Pociągi przyśpieszą z 80 km/h do 140 km/h, a czas przejazdu między Wronkami a Miałami skróci się o około 6 minut - dodaje.