Reklama
Reklama

Ostatnia Tatra przed modernizacją żegna się z Poznaniem!

Tatra przed modernizacją | fot. Dawid Skonieczka / Wikipedia
Tatra przed modernizacją | fot. Dawid Skonieczka / Wikipedia

W czwartek ostatni raz będzie można się przejechać ostatnim tramwajem Tatra RT6N1 w naszym mieście. W najbliższym czasie bimba trafi do fabryki, w której będzie modernizowana. Następnie wróci na nasze torowiska w nowej odsłonie.

Jeszcze tylko kilka kursów na linii nr 13 wykona w czwartek Tatra RT6N1. To ostatni pojazd tego typu kursujący po naszym mieście. Wszystkie pozostałe Tatry przeszły już modernizację i kursują po torowiskach Poznania jako pojazdy RT6 MF06 AC.

S. U. Bałtyk w Kołobrzegu - wypoczynek i rehabilitacja. Tutaj każdy dzień zaczyna się od szumu fal, uśmiechu personelu i troski o Twoje zdrowie. Sprawdź ofertę na www.subaltyk.pl
REKLAMA


- Projekt wagonu RT6N1 powstał w zakładach CKD-Tatra w 1990 roku, a prototypowy egzemplarz zaprezentowano 3 lata później. Kiedy Poznań szykował się do uruchomienia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, pojawiła się perspektywa częściowego dofinansowania zakupu pojazdów ze środków budżetu państwa. Warunek był jeden - tramwaje musiały być fabrycznie nowe - wyjaśnia Katarzyna Lesińska z MPK Poznań.

Ostatecznie w drodze przetargu wybrano konsorcjum CKD Praha i FPS HCP. Miało dostarczyć do naszego miasta 10 nowych pojazdów. Pierwszy z nich, testowy, przywieziono do Poznania w czerwcu 1996 roku. Ze względu m.in. na zawirowania finansowe CKD właściwe tramwaje (pierwszych pięć sztuk) dotarły do naszego miasta dopiero w 1997 roku. - Po otrzymaniu pierwszych egzemplarzy, MPK Poznań Sp. z o.o. musiało się uporać z uzyskaniem polskiej homologacji dopuszczającej RT6N1 do ruchu, m.in. ze względu na zbyt szerokie pudło wagonu - dodaje.

Bardzo szybko okazało się, że Tatry są... awaryjne. - Pierwsza Tatra, o numerze taborowym 402, wyjechała na linię nr 12 27 września 1997 roku o godzinie 7:45. Niestety po kilku kursach wagon uległ awarii. Podobny los spotkał kolejne egzemplarze - tłumaczy Lesińska.

Właśnie ze względu na awaryjność tych pojazdów MPK podjęło decyzję o wycofaniu ich z trasy PST. Awarie powodowały bowiem zablokowanie tego odcinka torowiska. - Początkowo tramwaje zagościły na linii 13. Wraz ze skierowaniem linii 1 na Franowo, do obsługi tej linii skierowane zostały również Tatry. W osiemnastoletniej historii, okazjonalnie obsługiwały także linię 5, 6, 7, 14, 15, 16 i 18 - kończy.

Od 2011 roku poznańskie Tatry były sukcesywnie modernizowane. Zmniejszyła się ich awaryjność, przez co pojazdy typu RT6 MF06 AC mogły ponownie zagościć na trasie PST. Tramwaj, który dziś ostatni raz przewiezie pasażerów na linii nr 13 powróci do Poznania, ale już w nowej odsłonie - jako Tatra RT6 MF06 AC. Do fabryki Modertrans trafi w najbliższych dniach.

Oto czwartkowe godziny odjazdów Tatry jeszcze przed modernizacją:

Odjazdy z pętli Starołęka
12:58, 15:05, 17:05, 19:16

Odjazdy z pętli Junikowo:
14:05, 16:05, 18:05, 20:09.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

14℃
7℃
Poziom opadów:
1.7 mm
Wiatr do:
28 km
Stan powietrza
PM2.5
7.00 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro