Tendencje rozwojowe poznańskich szkół
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu udostępniła narzędzie, przy pomocy którego można sprawdzić, jak uczą poszczególne szkoły.
Przed rozpoczęciem roku szkolnego 2006/2007 Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu wprowadziła program, który pozwala na bardzo szybkie określenie tendencji rozwojowej poszczególnych szkół podstawowych i gimnazjalnych w perspektywie kilku lat. Co za tym idzie, łatwo sprawdzić, jak dana szkoła uczy i czy jej uczniowie systematycznie robią postępy. Na podstawie analizy tendencji rozwojowej można wnioskować o wzroście, spadku lub braku postępu w zakresie osiągnięć szkoły, a tym samym nie dopuszczać do uproszczonej oceny pracy szkoły w oparciu o średni wynik punktowy z jednego roku. Badania tendencji rozwojowych mają być bardziej jednoznaczne, niż klasyczne sondaże i rankingi.
Strona internetowa OKE (www.oke.poznan.pl) daje rodzicom, uczniom i samym dyrektorom szkół możliwość oceny postępów danej placówki. Wykresy tendencji rozwojowych dotyczą wszystkich szkół, które przeprowadzają testy od 2002 roku. Co więcej, dyrektorzy szkół w każdej chwili mogą sprawdzić tendencję rozwojową swojej szkoły, nie czekając na wyniki długotrwałych badań.
Najważniejszym celem tych badań jest sprawdzenie, jaki poziom osiągnięć uczniów prezentowała szkoła w 2002 roku, a jaki jest on obecnie oraz jakie zjawisko (wzrostu, spadku, stabilizacji) nastąpiło w następnych latach. Tego rodzaju analiza prowadzi do szukania przyczyn określonych wyników np. czy zmiana dyrektora szkoły miała wpływ na rozwój szkoły. Łatwo także sprawdzić, czy szkoła rozwija się, czy uzyskuje coraz wyższe wyniki w województwie, czy też w szkole jest stagnacja oraz jaki poziom wiedzy reprezentowali absolwenci w latach poprzednich.
Nowy sposób badania, a co za tym idzie klasyfikowania szkół, może zastąpić tradycyjne rankingi. Klasyczna klasyfikacja dotyczy najczęściej krótkiego okresu - nie daje szerszego rozeznania. Tymczasem badanie tendencji rozwojowych, nie tylko szkół, daje szeroki obraz postępów danej placówki w skali nawet kilku lat.