Reklama
Reklama

Przebudowa ronda Rataje: ile powinien trwać przejazd?

fot. Piotr Knach - archiwum
fot. Piotr Knach - archiwum

Od lat mówi się o konieczności przebudowania ronda Rataje. Szansa na inwestycję pojawiła się w momencie, gdy firma Apsys ogłosiła, że chce w sąsiedztwie wybudować centrum handlowe. W ramach inwestycji rondo ma być zmodernizowane. ZDM już w ubiegłym roku prowadził konsultacje w sprawie wariantów przebudowy. Teraz badania kontynuuje Politechnika Poznańska.

Przebudowa Ronda Rataje jest konieczna ponieważ już teraz tworzą się tutaj gigantyczne korki. Jeszcze gorzej może być po otwarciu Centrum Handlowego Łacina (zgodnie z ostatnimi informacjami ma być gotowa w 2015 roku). Zarząd Dróg Miejskich w listopadzie przedstawił pięć wariantów przebudowy, których koszty wahały się od 95 do 167 mln zł. Mieszkańcy mogli przez kilka tygodni przesyłać swoje uwagi i opinie na temat projektu do urzędników.

PROMOCJA! Przy zabiegach keratynowego prostowania otrzymasz w listopadzie rabat -20% na wszystkie usługi Wonderland i produkty pielęgnacji domowej
REKLAMA


Ostatecznie na początku lutego ogłoszono, że do ZDM wpłynęło łącznie 109 maili ze wskazaniem na wybrany wariant przebudowy. Poznaniacy wybrali opcję... najdroższą. Za wariantem numer pięć opowiedziały się 54 osoby. Drugie miejsce zajął wariant numer 2 (24 głosy), a trzecie wariant nr 3 (21 głosów). Co zakłada opcja wybrana przez poznaniaków?

Rozbudowa zgodna z wariantem nr 5 miałaby polegać na prowadzeniu ruchu tramwajowego, autobusowego, pieszego i rowerowego w poziomie terenu (poziom 0). Natomiast ruch samochodowy odbywałby się poniżej poziomu terenu (poziom -1). Wariant przewiduje budowę torowiska tramwajowego, po którym równocześnie poruszałyby się autobusy oraz przejść naziemnych, które zapewnią dojścia oraz przejazdy rowerowe do dworca autobusowego, os. Piastowskiego, os. Oświecenia, planowanego CH Łacina oraz przystanku tramwajowego. Dodatkowo miałyby się tutaj pojawić ekrany akustyczne, które zminimalizowałyby uciążliwości związane z hałasem generowanym przez samochody, a także ułożono by tutaj tzw. cichą nawierzchnię.

To, że mieszkańcy zdecydowali się na wariant nr 5 nie oznacza, że właśnie ta opcja będzie realizowana. Już w lutym informowano, że konieczne jest przeprowadzenie dodatkowych badań i analiz. Wciąż prowadzi je Politechnika Poznańska. - Miasto uznało, że konieczne jest przeprowadzenie dodatkowych badań na temat przebudowy ronda. Stąd nasze działania - mówi Paweł Żmuda-Trzebiatowski z PP zajmujący się badaniami.

Pracownicy uczelni przygotowali specjalną ankietę, w której zadają mieszkańcom konkretne pytania. Jak często i jakim środkiem transportu pokonujesz rondo Rataje? W jakim czasie tramwaje powinny pokonywać rondo? Ile minut powinno zająć rowerzystom przejechanie przez rondo? Ile czasu na przejście na drugą stronę ronda powinni rezerwować sobie piesi? To tylko część pytań. Inne dotyczą czasu przesiadki, liczby wejść i zejść po schodach podczas przesiadki, ekranów akustycznych czy kosztów inwestycji. Twórcy ankiety przyznają, że starali się by była jak najprostsza, ale trzeba było w niej zawrzeć szczegółowe pytania i stąd mogą się pojawić bardziej skomplikowane zwroty.

Odpowiedzi na te pytania są różne w zależności od wybranego wariantu. - Ankiety daliśmy do wypełnienia losowo wybranej grupie osób, wysłaliśmy je również do poznańskich stowarzyszeń - wyjaśnia Żmuda-Trzebiatowski. Sama ankieta pojawiła się także na stronie internetowej Rady Osiedla Rataje. - Decyzja o wyborze konkretnego wariantu jeszcze nie zapadła. My musimy skończyć nasze badania do lipca - kończy.

Ze sposobu prowadzenia konsultacji zadowolony nie jest Adam Pawlik, radny miejski i osiedlowy z Rataj. - ZDM prowadził konsultacje z mieszkańcami, ci wybrali jeden wariant, ale nie oznacza to, że będzie zrealizowany - przyznaje. - Poza tym pojawia się spore ryzyko, że przy najdroższym wariancie, który wskazali mieszkańcy nie zostanie poprawiona sytuacja samochodów osobowych na rondzie. Tramwaje będą jeździć szybciej, ale korki wciąż będą się tutaj tworzyć. A wydanie tylu milionów i nie poprawienie sytuacji kierowców chyba mija się z celem. Do centrum handlowego ludzie będą pewnie dojeżdżać właśnie autami i ruch będzie tu jeszcze większy niż obecnie - dodaje.

Pawlik zastanawia się nad przygotowaniem wraz z osiedlowymi radnymi stanowiska w sprawie przebudowy ronda. - Podczas naszego spotkania z przedstawicielem Politechniki Poznańskiej pojawiło się sporo wątpliwości i dlatego chcemy się tej sprawie lepiej przyjrzeć. To bardzo istotne rondo w mieście, warto działać teraz zanim podjęte zostaną jakieś decyzje - kończy.

Przebudowa ronda ma się odbyć w trakcie budowy CH Łacina. Zgodnie z informacjami z maja inwestor planuje, że galeria handlowa zostanie otwarta jesienią 2015 roku.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

8℃
5℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
17 km
Stan powietrza
PM2.5
14.70 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro