Reklama

Powstaną pierwsze wieżowce przy Wolnych Torach?

fot. Wiz. Pracownia Architektoniczna Grzegorza Czerwińskiego
fot. Wiz. Pracownia Architektoniczna Grzegorza Czerwińskiego

W lipcu ma zostać ogłoszony przetarg na sprzedaż terenu przy skrzyżowaniu ulic Stanisława Matyi i Przemysłowej, na którym obecnie mieści się dworzec PKS. Zgodnie z wydanymi przez miasto warunkami zabudowy mogą tu powstać trzy wieżowce.

Jesienią bieżącego roku TriGranit planuje zakończyć budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Ekspresowo prowadzone prace wskazują, że terminu uda się dotrzymać. Tym samym dworzec autobusowy z obecnej lokalizacji będzie mógł przenieść się do nowego budynku ZCK przy moście Dworcowym.

Już w listopadzie pisaliśmy o odważnej koncepcji przygotowanej na ponad 3 hektarach w centrum miasta. Aby uatrakcyjnić grunt przed sprzedażą poznański PKS od dłuższego czasu prowadził wzmożone działania. Pod koniec października uzyskano decyzję środowiskową dla koncepcji, uprawomocniła się w listopadzie. W listopadzie wystąpiono o wydanie warunków zabudowy dla tego terenu. Jak informuje Głos Wielkopolski, warunki zostały już wydane.

- Osobiście odebrałem decyzję o wydaniu warunków zabudowy 11 kwietnia - mówi Hieronim Urbanek, prezes PKS Poznań. - W tej chwili dysponujemy więc kompletem dokumentów, który znacznie może ułatwić inwestycję potencjalnemu nabywcy terenu. Za nami są uzgodnienia m.in. z konserwatorem zabytków, Aquanetem, Wydziałem Architektury i Urbanistyki. Chciałbym bardzo podziękować szefom tych instytucji za sprawne przeprowadzenie procedur - dodaje. - Naszym zdaniem, jeśli inwestor zdecyduje się na realizację przygotowanej przez nas koncepcji, czas potrzebny na przygotowanie inwestycji skróci się o jakieś dwa lata. Pozostanie mu kwestia projektu i uzyskania pozwolenia na budowę.

Co zakłada koncepcja przygotowana przez PKS? Mogą pojawić się tutaj aż trzy wieżowce (dwa po 85 metrów oraz jeden 116-metrowy - najwyższy w Poznaniu!), a także trzy niższe obiekty (25-metrowe). Koncepcja przygotowana przez Pracownię Architektoniczną Grzegorza Czerwińskiego zakłada funkcje apartamentowo-mieszkaniowe, handlowo-usługowe oraz biurowe. W podziemiach obiektów ma się znaleźć parking na około 1200 samochodów. - Inwestor nie musi realizować tej koncepcji, ale jeśli się na to zdecyduje, będzie mu zdecydowanie łatwiej - wyjaśnia Urbanek.

PKS na lipiec planuje ogłoszenie przetargu na sprzedaż terenu. - W tej chwili trwają prace związane z ekspozycją terenu nie tylko w Polsce, ale również poza granicami kraju. Chcemy wyłonić operatora, który zajmie się wypromowaniem terenu przeznaczonego na sprzedaż. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem i uda nam się rozstrzygnąć przetarg bez problemów, podpisanie aktu notarialnego z inwestorem mogłoby nastąpić 16 sierpnia bieżącego roku - tłumaczy.

Urbanek nie chce obecnie zdradzać ile może kosztować teren. W ubiegłym roku pojawiała się kwota 100 milionów złotych oszacowana na podstawie lokalizacji i wielkości gruntu. - Dwie niezależne firmy wyceniły nasz teren i znamy jego wartość na dziś. Nie chcę przed przetargiem podawać tych kwot - zaznacza.

Prace na terenie obecnego dworca mogłyby się rozpocząć dopiero po przeprowadzce PKS do nowego obiektu. - Zgodnie z umową z wykonawcą dworca ma to nastąpić w przyszłym roku. Dochodzą do nas jednak sygnały z mediów, że Zintegrowane Centrum Komunikacyjne ma być oddane jeszcze w tym roku. Jeśli tak się stanie, będziemy gotowi do przeprowadzki. Cały czas się do niej przygotowujemy - kończy.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Jest ostrzeżenie IMGW pierwszego stopnia! Również dla Poznania
22℃
12℃
Poziom opadów:
4.3 mm
Wiatr do:
16 km
Stan powietrza
PM2.5
20.96 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro