Elfy w Wielkopolsce: miało być już osiem, jest pięć
W sierpniu w Poznaniu pojawił się pierwszy z 22 nowych pociągów Elf zamówionych przez województwo dla Kolei Wielkopolskich. Do końca 2012 roku do Wielkopolski miało trafić 8 takich maszyn. Ostatecznie na trasach jest ich pięć. Kiedy pojawią się kolejne pociągi?
W lutym 2011 roku samorząd województwa wielkopolskiego podpisał umowę z firmą PESA na dostarczenie do Poznania 22 nowych pociągów typu Elf. Pojazdy będą jeździć w barwach Kolei Wielkopolskich. Koszt wyprodukowania pociągów to 470 milionów złotych. 1/3 tej kwoty pochodzi z Unii Europejskiej.
Pierwszy z nowych pociągów trafił do Poznania już w sierpniu ubiegłego roku. Do końca 2012 roku PESA miała dostarczyć Kolejom Wielkopolskim 7 kolejnych składów. Pozostałe miały trafiać do stolicy Wielkopolski w latach 2013 i 2014.
Obecnie w barwach Kolei Wielkopolskich na trasach kursuje tylko pięć Elfów. Taką informację podał jako pierwszy portal Rynek-Kolejowy.pl. - PESA, która produkuje pojazdy dla KW musiała zmienić umowę, ponieważ nie wyrabiała się z produkcją. Gotowe już ELFy dla Wielkopolski przeniesiono na produkcję dla innego klienta - Kolei Śląskich. Nie wiem dlaczego tak zrobiono, z pewnością jedną z takich hipotez jest to, iż Koleje Śląskie miały wyższą karę za niedostarczenie pojazdów w wyznaczonych terminach - pisze nasz czytelnik, Aleksander.
- W roku ubiegłym Województwo Wielkopolskie dokonało odbiorów końcowych 5 pojazdów EN76 (elf) - informuje Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego. - Ilość ta jest zgodna z zapisaną w Aneksie do Umowy z Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA. zawartym w IV kwartale 2012 roku - dodaje.
Zgodnie z nowym harmonogramem dostaw kolejny pojazd trafi do Wielkopolski dopiero pod koniec marca, a następny pod koniec kwietnia. W sumie w tym roku Koleje Wielkopolskie mają otrzymać 15 zamówionych maszyn. Dwie ostatnie trafią do Wielkopolski w styczniu i lutym 2014 roku.
Jak udało nam się ustalić, początkowo województwo zakładało, że otrzyma tylko 3 pojazdy w 2012 roku. Później uzgodniono, że liczba ta wzrośnie do 8 maszyn, ale ostatecznie pojawił się aneks do umowy mówiący tylko o pięciu Elfach. Urzędnicy zapewniają, że odbiór kolejnych maszyn zakończy się w 2014 roku, a więc zgodnie z planem.
Zdaniem urzędu Elfy znajdujące się w Wielkopolsce kursują bez problemów. - Wszystkie nowe pojazdy są aktualnie (stan na 14.01.2013 r.) eksploatowane w ruchu rozkładowym przez Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o. Deklarowany współczynnik niezawodności pojazdów (min. 0,95) wyliczany będzie dla każdego pojazdu oddzielnie - w cyklach kwartalnych - dodaje biuro prasowe UMWW. Sprawność pociągów oceniana jest obecnie na około 80-90%.
Elfy dla Wielkopolski mają po 75 metrów długości, cztery człony i 204 miejsca siedzące dla pasażerów (łącznie ze stojącymi jest ich 450). Są wyposażone w klimatyzację, biletomat, tempomat oraz dwie toalety - w tym jedną dostosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych. Mogą poruszać się z maksymalną prędkością 160 km/h, ale prędkość ta nie jest osiągana na wielkopolskich trasach.


