Latem w pojazdach MPK będzie przyjemnie!
W klimatyzację wyposażone są prawie wszystkie pojazdy zakupione przez MPK w ostatnich latach. Od 2010 roku tabor zasiliło ponad 125 autobusów i 45 tramwajów z całopojazdową klimatyzacją.
Tramwaje w mniejszym stopniu posiadają najnowocześniejsze rozwiązania klimatyzacyjne. W klimatyzację całopojazdową wyposażone zostało 45 tramwajów Solaris Tramino, które niedawno zasiliły tabor poznańskiego MPK.
Z kolei 8 Moderusów Beta wyposażonych jest w układ wentylacji oraz nagrzewania, rozmieszczony zarówno w suficie jak i pod siedzeniami, co zapewnia lepsze sterowanie temperaturą wewnątrz. Podobnie jest w zmodernizowanych przez Modertrans Tatrach. W przedziale pasażerskim zamontowano system sterowania ogrzewaniem. Natomiast wagony Siemens Combino posiadają urządzenia wentylacyjne oraz system automatycznej regulacji temperatury.
Gorzej jest w pojazdach typu 105N, Moderusy Alfa oraz wagonach niemieckie GT8, GT6, GT-0, gdzie jedyne, co można zrobić podczas upałów to otworzyć okna i klapy dachowe.
Najgorzej jest w "stopiątkach" - tramwaje są skonstruowane tak, że urządzenia rozruchowe i napędowe znajdują się zaraz pod podłogą. W trakcie pracy wytwarzają ciepło, które za pomocą specjalnych klap jest tak kierowane, że w okresie letnim wyrzucane jest na zewnątrz wagonu, a zimą ogrzewa jego wnętrze. Czasami na skutek niedoskonałości mechanizmu przełączającego gorące powietrze przedostaje się częściowo do przedziału pasażerskiego, co może powodować odczucie, że w wagonie włączone jest ogrzewanie - informuje MPK.
Znacznie przyjemniej podczas upałów podróżuje się w autobusach. Klimatyzację posiada 191 pojazdów, - czyli 60 procent całego taboru autobusowego. Warto pamiętać, że sieć tramwajowa i autobusowa w Poznaniu jest bardzo gęsta, a przystanki położone są dość blisko siebie. Częste otwieranie drzwi może powodować dodatkowe ocieplenie wnętrza, mimo działającej klimatyzacji - tłumaczy MPK.
Najpopularniejsze komentarze