Kaponiera 40 lat temu: zobacz jak wyglądała
Pierwszy etap przebudowy węzła Kaponiera zbliża się wielkimi krokami do końca. Wykonawca ma czas do 4 czerwca na zakończenie prac. Po EURO powróci na plac budowy, by przeprowadzić drugi etap inwestycji - m.in. wyremontować przejście pod rondem. My cofamy się w czasie do momentu otwarcia ronda. Zobaczcie zdjęcia!
Początki "komunikacyjnej" Kaponiery sięgają lat siedemdziesiątych XIX wieku. Wtedy, ze względu na przeniesienie dworca kolejowego z Jeżyc w dzisiejsze miejsce przebudowano układ ulic w okolicy. Powstał tu wiadukt nad torami, a także rampa od dworca - obecnie ulica Dworcowa. Najważniejszą częścią układu była Kaponiera Kolejowa.
Sto lat później na Kaponierze zaszły ogromne zmiany. Wybudowano tu rondo z przejściem podziemnym. Początkowo nazywało się rondem Mikołaja Kopernika (nazwa Kaponiera zaczęła oficjalnie obowiązywać dopiero 20 lat temu). Konieczne były wyburzenia - saperzy zlikwidowali kilka tysięcy metrów kwadratowych starej konstrukcji. Dopiero wtedy powstało nowe torowisko, prowadzące w kierunku ulicy Bukowskiej (Wikipedia).
Oficjalne otwarcie przebudowanej Kaponiery odbyło się 19 maja 1973 roku. To właśnie z tego okresu pochodzą prezentowane przez nas zdjęcia. Wykonał je Eugeniusz Kolny, wieloletni dyrektor Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Poznaniu. - Za chwilę już nikt nie będzie pamiętał jak wyglądało pierwotnie Rondo Kaponiera - pisze Piotr Wójtowicz, który przysłał nam zdjęcia. Eugeniusz Kolny był dziadkiem jego żony.
Na zdjęciach widać nie tylko Kaponierę z góry, ale także przejście podziemne z toaletami, sklepami, systemem informacji wizualnej. Uchwycono też sam moment przecięcia wstęgi podczas uroczystości otwarcia ronda.
Najpopularniejsze komentarze