Przejście podziemne przy dworcu dopiero w lipcu
Dopiero w lipcu zakończą się prace związane z przebudową przejścia podziemnego pomiędzy Dworcem Zachodnim, a Poznaniem Głównym. Wszystko przez problemy z fundamentami budynku dworca.
Już na początku kwietnia pojawiły się informacje o problemach z fundamentami Dworca Zachodniego, których słaba konstrukcja znacznie skomplikowała pracę wykonawcom przedłużenia trasy tramwajowej PST.
Wykonawca, nie chcąc narażać obiektu oraz osób, które budują nową trasę tramwajową, zdecydował się na wykonanie prac wzmacniających fundamenty. - Planujemy, że fundamenty budynku Dworca Zachodniego będą umacniane techniką mikropali. W tej chwili z budynkiem nie dzieje się nic złego, ale stan fundamentów jest na tyle kiepski i są one bardzo płytkie, że wolimy nie ryzykować przed rozpoczęcie robót ziemnych i już teraz wzmocnić konstrukcję budynku - tłumaczył na początku kwietnia Maciej Bulski z Infrastruktury EURO Poznań 2012.
Kolej nie posiadała dokumentacji budynku dworca, dlatego wykonawca przedłużenia PST dopiero w trakcie pracy odkrywał w jakim miejscu i w jakim stanie są fundamenty. Dziś gotowy jest projekt, który uwzględnia ich wzmocnienie. - Wykonawca prac szacuje, ile pieniędzy pochłoną dodatkowe prace - wyjaśnia Bulski. - W tej chwili nie można jeszcze podać konkretnej kwoty.
Wiadomo jednak, że prace przy przebudowie tunelu łączącego dworce nie zakończą się przed EURO 2012. Kibice, którzy przyjadą do naszego miasta koleją, będą więc poruszać się tymczasowym przejściem na powierzchni, które jest ogrodzone i oświetlone. - Liczymy, że prace przy przebudowie tunelu uda się zakończyć do lipca.
Infrastruktura EURO Poznań 2012 podkreśla, że wykonawca ma czas na oddanie tunelu do użytku do końca roku. Na grudzień wyznaczono bowiem termin oddania całej inwestycji do użytku. Dla samego tunelu nie ustalono odrębnej daty. Wiele jednak wskazuje na to, że przejście podziemne będzie dostępne dla pasażerów wcześniej.
Przypomnijmy, że koszt budowy trasy PST do Dworca Zachodniego, wraz z wykupem gruntów i dokumentacją, to ponad 115 milionów złotych. Po zakończeniu inwestycji mieszkańcy okolic obecnie działającej trasy PST zyskają co najmniej kilka minut na dojeździe do Dworca Zachodniego. W tej chwili to, co udało się nadrobić tramwajom na trasie PST jest marnowane na przejeździe przez ruchliwe skrzyżowania w centrum.
Trasa będzie mieć 2 kilometry długości i będą się po niej poruszać linie nr 12 i 14.