The Krasnals: "powraca aktualność Sprawy Krzyża"
Każdy obchodzi drugą rocznicę katastrofy smoleńskiej na swój sposób. Jedni biorą udział w mszy świętej, inni w marszu pamięci, a The Krasnals powracają do "spektakularnej walki o Krzyż".
Grupa artystyczna The Krasnals postanowiła zabrać głos w kwestii rocznicy katastrofy smoleńskiej. Robią to niepierwszy raz. Przypomnijmy, że w pierwszą rocznicę zdarzenia The Krasnals ustawili na Cytadeli, przy rzeźbie Nierozpoznani Magdaleny Abakanowicz, czarny krzyż. Zaprezentowali też nowy produkt na rynku - "styropianowy krzyż dla każdego". Pisaliśmy o tym tutaj.
Dziś The Krasnals ponownie włączają się w dyskusję na temat katastrofy smoleńskiej.
- To już druga rocznica Smoleńska. W okolicach tej daty powraca aktualność Sprawy Krzyża. Sprawa spektakularnej walki o Krzyż. Ma wisieć, czy nie... - piszą w oficjalnym oświadczeniu. - Może zamiast kłócić się i pozostawać na skrajnych stanowiskach, pobierzmy naukę z historii, kiedy to jeden z najbardziej lewicowych ruchów młodzieżowych w latach 70-tych głosił "Jesus Loves You". Zamiast walczyć z Krzyżem, może warto odnaleźć w nim to, co jest nam bliskie - dodają.
- Czasy dzisiejsze mają wiele cech analogicznych z latami hipisowskimi. Dyktatura kapitału korporacyjnego oraz hipokryzja sfer rządzących, głównie pseudolewicowych (korporacyjnych) wzbudzają sprzeciw młodego pokolenia. A miłość, jako główne przesłanie również Jezusa, staje na przeciwległym biegunie do materialistycznej władzy i ograniczania wolności obywatelskich. Pozwala na wymknięcie się spod tej dyktatury w sferę przyjazną, ludzką, pozwala na zdystansowanie się i być może dojrzenie smutnych ale prawdziwych wniosków, że obojętnie na kogo nie zagłosujemy, nic się nie zmieni.
The Krasnals opisują siebie jako grupa artystyczna prowadząca dywersyjną działalność w dziedzinie sztuki. Występują anonimowo, zawsze w maskach. Ich aktywność można zdefiniować jako performance bloggerowy. Są wyrazem epoki bloggerowej, anonimowych wpisów na forach, będących ważnym, ale pomijanym głosem w dyskursie. Ich twórczość ma charakter polityczny, społeczny, przede wszystkim jednak stanowi krytykę rynku sztuki oraz ideologii towarzyszących wytwarzaniu sztuki. Jest postrzegana jako kontynuacja sztuki krytycznej. W ich CV czytamy: Lubią powoływać się na Jana Matejkę twierdząc, że także maluje ku pokrzepieniu serc.
Najpopularniejsze komentarze