Reklama
Reklama

PST: problem ze słabymi fundamentami dworca

Na budowie przedłużenia trasy PST do Dworca Zachodniego pojawiły się problemy. Po rozebraniu przybudowanej części dworca okazało się, że fundamenty obiektu są bardzo słabe. Trzeba je wzmocnić. Na to potrzebne są czas i pieniądze.

Fundamenty budynku Dworca Zachodniego nie są tak mocne, jak można było się tego spodziewać. Przy rozbiórce przybudowanej części obiektu okazało się, że stan fundamentów pozostawia wiele do życzenia. Trzeba je wzmocnić.

- W tej chwili sprawą zajmuje się projektant, który musi uwzględnić w projekcie zmiany związane z problemami, jakie pojawiły się trakcie prac - tłumaczy Maciej Bulski z Infrastruktury Euro Poznań 2012. - Planujemy, że fundamenty budynku Dworca Zachodniego będą umacniane techniką mikropali. W tej chwili z budynkiem nie dzieje się nic złego, ale stan fundamentów jest na tyle kiepski i są one bardzo płytkie, że wolimy nie ryzykować przed rozpoczęcie robót ziemnych i już teraz wzmocnić konstrukcję budynku - dodaje.

- Także jakość powiązania ścian budynku holu dworca z bocznymi nawami jest wadliwa i wykonana dość prowizorycznie. Na obiekt dworcowy kolej nie posiadała żadnej dokumentacji stąd jedyną metodą oceny stanu budynku była odkrywka.

Przed wykonawcą stoi zadanie przygotowania 6-metrowego wykopu pod tunel, którym pasażerowie dotrą za tunelu PKP na przystanek PST. - Bez wzmocnienia fundamentów mogłoby się okazać, że konstrukcja budynku zostanie naruszona. Nie chcemy narażać ludzi, ani konstrukcji obiektu.

Bulski nie chce obecnie mówić o ewentualnych opóźnieniach spowodowanych koniecznością wykonania dodatkowych prac. - Po przygotowaniu zmian przez projektanta, dokumenty trafią do wykonawcy, który musi przygotować kosztorys robót budowlanych, zamówić materiały i zamówić jaki sprzęt będzie pracować przy dodatkowej części inwestycji. Z tych względów nie chcę obecnie wskazywać terminów wykonania tych prac.

Nie wiadomo więc, czy z tunelu łączącego dworce będziemy mogli skorzystać np. w czasie EURO 2012. - Tunel pomiędzy Dworcem Zachodnim, a Dworcem Głównym PKP nie jest wyodrębniony terminowo w harmonogramie całej inwestycji, jaką jest przedłużenie trasy PST do Dworca Zachodniego - zauważa. - Na wykonanie całości wykonawca ma czas do końca roku.

Nowa trasa tramwajowa będzie mieć 2 kilometry długości. Poruszać się nią będą tramwaje linii nr 12 i 14. Zatrzymają się na dwóch przystankach - przy Kaponierze i peronie 7 dworca. Prace przy przedłużeniu PST do Dworca Zachodniego pochłoną 115 milionów złotych.

Reklama

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

16℃
6℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
9 km
Stan powietrza
PM2.5
30.64 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro