Przedłużenie PST: tunel później, ale przed EURO
W grudniu wykonawca budowy przedłużenia trasy PST do Dworca Zachodniego zamknął tunel - przejście podziemne - łączące Dworzec Główny z Zachodnim. Prace miały tu potrwać do końca kwietnia. Przedłużą się, ale mają się zakończyć jeszcze przed EURO 2012.
W połowie grudnia, ze względu na konieczność przebudowania przejścia podziemnego pomiędzy Dworcem Głównym PKP a Dworcem Zachodnim, konieczne było jego zamknięcie. Wówczas wykonawca prac zapewniał, że przebudowa tunelu zakończy się do maja 2012 roku.
- Niestety, ale ze względu na mrozy i pewne niespodzianki, z którymi mieliśmy do czynienia podczas prac w tunelu wykonawca ma pewne opóźnienie - informuje Maciej Bulski z Infrastruktury Euro Poznań 2012. Niespodzianki, o których mówi Bulski to m.in. konieczność przeprojektowania fragmentu inwestycji, a także pojawienie się kabli instalacyjnych w miejscach, w których nie powinno ich być.
- Wykonawca może twierdzić, że nie zdąży, że ma opóźnienia i trudności, ale naszym zadaniem jest, by dopilnować terminów i na pewno będziemy to robić. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której na EURO 2012 pasażerowie nie mogą korzystać z tunelu - zauważa Bulski. - Przejście podziemne musi być dostępne i zrobimy wszystko, by tak się stało. Może nie będzie do końca estetyczne, bo np. nie wystarczy czasu na położenie płytek itp., ale będzie możliwość przejścia - zapewnia.
Według Bulskiego, cała inwestycja prowadzona jest w odpowiednim tempie. - Prace przy przedłużeniu trasy PST posuwają się do przodu. Jesteśmy w dużej mierze uzależnieni od Hydrobudowy, która prowadzi przebudowę ulicy Roosevelta. Musimy mieć zgrane harmonogramy. Jeśli Hydrobudowa będzie dotrzymywać terminów, my też nie będziemy mieli z tym żadnych problemów. Terminem oddania trasy wciąż jest koniec 2012 roku i tego się trzymamy - kończy Bulski.
Przypomnijmy, że koszt budowy trasy PST do Dworca Zachodniego, wraz z wykupem gruntów i dokumentacją, to ponad 115 milionów złotych. Po zakończeniu inwestycji mieszkańcy okolic obecnie działającej trasy PST zyskają co najmniej kilka minut na dojeździe do Dworca Zachodniego. W tej chwili to, co udało się nadrobić tramwajom na trasie PST jest marnowane na przejeździe przez ruchliwe skrzyżowania w centrum.
Trasa będzie mieć 2 kilometry długości i będą się po niej poruszać linie nr 12 i 14.