Korki tramwajowe na wyjeździe z PST: co dalej?
Mieszkańcy Piątkowa narzekają na notoryczne korki tramwajowe przy wyjeździe z PST. Na zjazd z trasy szybkiego tramwaju czasem czekać trzeba nawet ponad 10 minut. - Jest lepiej niż było - zapewnia MPK.
- Codziennie jest coraz gorzej. Dziś w godzinach popołudniowych jechałem tramwajem z przystanku LECHICKA POZNAŃ PLAZA do MOSTU TEATRALNEGO, uwaga 25 minut. Nadzoru ruchu na moście teatralnym nie było - pisze Krzysztof. - Poza tym PSEUDO SZYBKI TRAMWAJ jest od pewnego czasu pułapką. Polega ona na tym, iż coraz rzadziej motorniczowie otwierają drzwi, co zmusza pasażera do konieczności przebywania w szklano - metalowym pudle i bezradnego patrzenia na zegarek jak czas ucieka!
Krzysztof proponuje, by na trasie PST wprowadzić zmiany. - Sugeruję puszczenie wahadłowej linii tramwajowej os. Sobieskiego - most Teatralny z częstotliwością co 5 minut, tak jak to miało miejsce latem zeszłego roku, kiedy to była wymieniana zwrotnica na zjeździe na PST koło przystanku. Muszę przyznać, że wtedy całe PST kursowało sprawniej, szybciej i punktualnie, ponieważ tramwaj 21 był całkowicie niezależny od innych torowisk miejskich i sygnalizacji świetlnej, a przesiadka na inne tramwaje na moście teatralnym nie sprawiała żadnego problemu - tłumaczy.
- W ostatnim czasie zgłoszeń na temat korków przy wyjeździe z trasy PST jest dużo mniej niż w roku ubiegłym - zapewnia dyżurny Nadzoru Ruchu MPK. - Oczywiście zdarzają się sytuacje, gdy przejazd jest wolniejszy niż zwykle, ale to ma miejsce sporadycznie - dodaje.
Słowa te potwierdza Jan Firlik, dyrektor ds. Przewozów Tramwajowych MPK Poznań. - Jeszcze rok temu problem polegał głównie na działaniu sygnalizacji świetlnej i długości przystanku tramwajowego przy moście Teatralnym. Wykonano pewne prace, które usprawniły tu ruch. Inaczej działa sygnalizacja świetlna, przystanek wydłużono tak, że mogą się tutaj równocześnie zatrzymać dwa tramwaje (przyp.red. - nie jest podwójny, ale mogą na niego wjechać dwa tramwaje).
Firlik tłumaczy, że wprowadzenie wahadła na trasie PST to zły pomysł. - Generalnie ludzie nie lubią się przesiadać - zauważa. - Widzimy to po przystankach PST. Pasażerowie czekający na tramwaj np. na przystanku os. Sobieskiego nie wsiadają do byle jakiego tramwaju, by później przesiąść się na moście Teatralnym. Czekają na swój, konkretnie wybrany tramwaj, by właśnie uniknąć przesiadki.
A to nie koniec argumentów. - Remont zwrotnicy przy trasie PST był przeprowadzany w okresie letnim, gdy mniejsza liczba pasażerów korzystała z pojazdów komunikacji miejskiej. W tej chwili wahadło nie byłoby wstanie zapewnić transportu dla wszystkich zainteresowanych.
Są jednak i dobre wiadomości. - Jest rozwiązanie, które będzie stosowane po zakończeniu prac przy przedłużeniu trasy PST do Dworca Zachodniego. Za Dworcem Zachodnim powstanie pętla tramwajowa. Myślę, że racjonalnym pomysłem byłoby puszczenie dłuższego tramwaju, który będzie kursował z os. Sobieskiego do pętli przy Dworcu Zachodnim. Przystanki na trasie są przystosowane do obsługi takich pojazdów. To skróci czas przejazdu po trasie PST zapewniając obsługę większej ilości pasażerów. Dodatkowo pętla pozwoli nam rozładować korki, które mogłyby się tworzyć w tym rejonie.
Odciążony zostanie także ruch tramwajowy na ulicy Roosevelta. - Most Teatralny jest obecnie miejscem, przez które przejeżdża większość linii tramwajowych. Nawet najmniejsze problemy prowadzą tu do powstania korków. Puszczenie części tramwajów do Dworca Zachodniego nową trasą na pewno wpłynie korzystnie na wyjazd z trasy PST.
Prace przy przedłużeniu trasy PST mają potrwać do końca 2012 roku.
Najpopularniejsze komentarze