Tramwaj na Franowo: w połowie kwietnia ruszą prace budowlane
W poniedziałek w siedzibie spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012 podpisano umowę z wykonawcą na budowę trasy tramwajowej na Franowo. W połowie kwietnia na budowie pojawi się ciężki sprzęt.
Przygotowania do budowy trasy tramwajowej na Franowo rozpoczęły się na początku lutego. Informowaliśmy, że z pasa zieleni przy ul. Piaśnickiej znikają drzewa. To właśnie tutaj powstanie tunel, w którym będzie jechał tramwaj. Już w marcu przeniesiono natomiast ryneczek, który znajdował się przy ulicy Piaśnickiej. W ten sposób zaoszczędzono czas, który wykonawca musiałby poświęcić na oczyszczenie terenu inwestycji.
Wykonawcą nowej trasy tramwajowej jest konsorcjum niemieckiej firmy Bilfinger oraz krakowskiego Zakładu Urządzeń Energetycznych. Przekazanie placu budowy nastąpi 7 dni po podpisaniu umowy - mówi Gerard Masłowski z Infrastruktury Euro Poznań 2012. Myślimy, że realny termin to przyszły poniedziałek lub wtorek - dodaje.
Zaplecze budowy, które będzie umiejscowione w pobliżu ulicy Kurlandzkiej jest już w dużej mierze przygotowane - zapewnia. Otrzymaliśmy zapewnienie ze strony wykonawcy, że główny front robót ruszy maksymalnie w połowie kwietnia. Wtedy przy Piaśnickiej pojawią się ciężkie maszyny, które rozpoczną odwierty - dodaje. A do połowy kwietnia wykonawca będzie zajmował się ogradzaniem terenu, przyłączami, a także przygotowaniem organizacji ruchu w okolicach budowy, którą musi zaakceptować Zarząd Dróg Miejskich.
Kontraktowa data zakończenia prac przy trasie tramwajowej na Franowo to 30 kwietnia 2012 roku. Oczywiście wierzymy, że tego terminu uda się dotrzymać - mówi Masłowski. Konstrukcyjnie z tunelem na pewno zdążymy. Planujemy, że będzie on zamknięty już jesienią. Wtedy, bez względu na warunki pogodowe zimą, będziemy mogli pracować wewnątrz tunelu - zbroić go w szyny, sieć itp. - dodaje. Pozostałe fragmenty trasy (naziemne) powinny być gotowe nawet latem lub wczesną jesienią. Oczywiście to wszystko zależy od wielu czynników. Jeśli napotkamy po drodze np. przedmioty cenne z punktu widzenia archeologów, może się okazać, że sprawy się skomplikują. Bardzo ważne jest również zaplanowanie organizacji ruchu w okolicach inwestycji. Bo właśnie od organizacji ruchu w dużej mierze zależy szybkość prac - kończy.
Trasa na Franowo będzie mieć 2,5 kilometra długości, z czego 1200 metrów znajdzie się w tunelu. Połączy pętlę na os. Lecha z zajezdnią Franowo, którą ma wybudować MPK. Na trasie pojawią się następujące przystanki: os. Lecha, ul. Piaśnicka, ul. Kurlandzka, Centrum Handlowe M1, ul. Szwajcarska i pętla Franowo.
Oprócz samej trasy, wykonawca w ramach inwestycji wyburzy wiadukt Chartowo i postawi tutaj zupełnie nowy obiekt. Prace z tym związane mają przebiegać tak, by kierowcy zawsze mogli się poruszać choć jedną nitką drogi. Nowy wiadukt zostanie całkowicie ukończony prawdopodobnie dopiero w 2013 roku.
Koszt robót budowlanych to blisko 225 milionów złotych. Ponad 108 milionów na tę inwestycję wyłożyła Unia Europejska.