Strategia miasta na nowe 20-lecie
Zaprezentowana w poniedziałek Strategia Rozwoju Miasta Poznania 2030 ma go uczynić europejską metropolią o silnej gospodarce opartej na wiedzy. Stolica Wielkopolski postawi też na kulturę i jakość życia. Ma także ambicję, aby nie być nudna.
Strategia rozpoczyna się od "wizji" Poznania w 2030 r. jako "miasta metropolitalnego o silnej gospodarce i wysokiej jakości życia, opierającego swój rozwój na wiedzy". Aby tę "wizję" urzeczywistnić, od marca zeszłego roku 250 samorządowców, naukowców i osób aktywnych w życiu miasta opracowywało 20 programów, mających wypełnić 4 cele strategiczne. Pierwszy odnosi się do silnej gospodarki. Drugi to wiedza, atrakcyjna kultura, sport i turystyka. Trzeci dotyczy poprawy miejskiej przestrzeni i jakości życia. Czwarty odnosi się do Poznania jako metropolii: znanej w całej Europie i dobrze skomunikowanej z najdalszymi zakątkami aglomeracji.
- Silnikiem naszych marzeń i Poznania 2030 musi być silna gospodarka. Nie możemy sobie bez niej wyobrazić pozostałych celów strategicznych. Aczkolwiek cele strategiczne nie zostały uszeregowane według jakiejkolwiek hierarchii. - powiedział doradca prezydenta ds. strategii i koordynator projektu, prof. Cezary Kochalski z Uniwersytetu Ekonomicznego.
- To jest oczywiście "wizja", którą każde miasto chciałoby mieć. Natomiast wydaje się, że Poznań ma do tego predyspozycje, przede wszystkim sięgając do swoich tradycji. - mówił podczas prezentacji dokumentu prezydent miasta Ryszard Grobelny. Wskazał też na to, co ma stanowić wyróżnik Poznania w skali kraju: - Moim zdaniem to jest element współpracy. (...) Poznań ma olbrzymie możliwości współpracy w różnych formułach. Już zapoczątkowane, chociażby takie, jak prace nad strategią obszaru aglomeracyjnego. Na pewno kwestie współpracy z całym regionem.
Strategia Rozwoju Miasta Poznania 2030 powstawała w ścisłym związku ze Strategią Rozwoju Aglomeracji Poznańskiej 2020, ale są to osobne, dopełniające się dokumenty. Pierwszy z nich skupia się na przyszłości samego miasta. Drugi dotyczy obszarów integracji Poznania z sąsiednimi gminami i będzie gotowy najprawdopodobniej wiosną 2010 r. - Musimy patrzeć na Poznań szeroko, nie zatrzymując się na granicach administracyjnych. Oczywiście szanując naszych partnerów. - mówił wiceprezydent miasta Tomasz Kayser.
Ryszard Grobelny przyznał: - Strategia jest rzeczą ważną, ale tak naprawdę to konsekwencja jej realizacji i chęć osiągnięcia rzeczywistych celów, które są wyznaczone w strategii, może spowodować, że to, czemu strategia ma służyć, zostanie osiągnięte.
Prezydent powiedział też, że urzeczywistnienie świetlanej "wizji" na 2030 r. zależy też od poznańskiej siły przebicia w kraju: - Niezwykle ważny element to jest praca nad Strategią Polski do 2030 r. (...) Tak naprawdę te decyzje, które będą zapadały na szczeblu centralnym, w największym stopniu zdeterminują to, co się będzie działo w polskich miastach.
W każdym z 20 programów strategicznych mieści się wiele proponowanych działań. - W jakimś sensie można powiedzieć, że wyzwaniem jest zwiększenie poziomu otwartości Poznania. - powiedział Ryszard Grobelny. Jednym z działań w tym zakresie ma być akcja przyciągnięcia zagranicznych studentów "Study in Poznan". Nie sposób wymienić wszystkich zamierzeń strategii, rozłożonych na krótszą lub dłuższą perspektywę czasu. Miasto ma się stać ciekawsze dzięki Nowej Gazowni i budowie Galerii Sztuki Współczesnej.
Markę stolicy Wielkopolski ma tworzyć "bycie pierwszą stolicą Polski", demonstrowane m.in. przez nowe obiekty turystyczne na Ostrowie Tumskim. Poznań chce się stać także ważnym ośrodkiem sportów wodnych. Inspirująco brzmią takie propozycje jak dwa nowe mosty przez Wartę: na wysokości Berdychowa i Winograd, nadwarciańskie bulwary i tramwaj wodny. Epoznan.pl będzie je opisywał bardziej szczegółowo w kolejnych tekstach.
- Naszą strategię w sposób trochę metaforyczny przyrównam do bukietu kwiatów. Zespół opracowujący strategię miał za zadanie go dobrze skomponować. - mówił prof. Cezary Kochalski. - Połączenie często sprzecznych poglądów na daną kwestię, odmiennych zdań nie było sprawą łatwą, ale mam nadzieję, że na tym etapie udało nam się projekt godny miana strategii przygotować. (...) Musieliśmy rozwiązać wiele dylematów. Np.: czy kierować się logiką, czy kreatywnością? (...) Czy stawiać na zmiany rewolucyjne, czy ewolucyjne? Były głosy reprezentujące oba podejścia. Czy na rywalizację, czy na współpracę?...
Tomasz Kayser odniósł się do szerokich ram czasowych strategii: - Oczywiście byłoby zarozumialstwem powiedzenie, że my dokładnie wiemy, jakie uwarunkowania ma przewidzieć plan. Programy będą ulegały modyfikacjom w kolejnych latach. To jest ten element strategii, który musi być bardziej elastyczny, ale na dzisiejszym etapie chcemy powiedzieć tak: punkt wyjścia - to jest te 20 programów.
Są to:
* Akademicki i naukowy Poznań
* Cyfrowy Poznań
* Czysty Poznań
* Kulturalny Poznań
* Metropolitalny Poznań
* Miasto na rynku mieszkaniowym
* Obywatelski Poznań
* Poznańskie osiedla modernistyczne
* Poznańskie rynki i place
* Poznań wrażliwy społecznie
* Przestrzeń dla biznesu. Tereny poprzemysłowe
* Rozwój terenów maltańskich
* Rzeka w mieście
* Sportowy Poznań
* Turystyczny Poznań
* Wiedza dla biznesu
* Wysoka jakość edukacji i wychowania
* Zdrowy Poznań
* Zrównoważony rozwój transportu
* Aktywizacja obszarów wokół III Ramy komunikacyjnej