Tramwaj z Bonn zadebiutuje w niedzielnej paradzie z okazji 145 lat MPK Poznań. Z tras znikną najbardziej wysłużone tramwaje
Jaki jest tramwaj z Bonn?
- Ma niespełna 29 metrów, a na pokładzie znajduje się 137 miejsc stojących, 64 siedzące oraz miejsce dla osoby podróżującej na wózku inwalidzkim. Jest dwukierunkowy, co oznacza, że może być wykorzystywany na wszystkich trasach, także tych nie zakończonych pętlami i na liniach wahadłowych. Ma w 70% niską podłogę, zatem wsiadanie i wysiadanie z niego jest ułatwione. Wagon NGT6D produkcji Duewag/Siemens został dopuszczony do ruchu i może wyjeżdżać do obsługi linii komunikacyjnych - informuje MPK Poznań.
- Dziś, dzięki działaniom podjętym przez miejskiego przewoźnika, jesteśmy świadkami znacznego odmłodzenia floty tramwajowej: mocno zaawansowane są dostawy fabrycznie nowych dwukierunkowych wagonów z Modertransu, prowadzony jest przetarg na zakup kolejnych nowych wagonów, tym razem jednokierunkowych. Debiutuje też wagon z Bonn. Zakończenie tego, trwającego już procesu oznacza wycofanie z ruchu liniowego najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych i wysokopodłogowych tramwajów z lat 60. i 70. ubiegłego wieku - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
MPK przypomina, że każdy z 24 tramwajów z Bonn maksymalnie kosztuje 46 500 euro. Zaznaczono przy tym, że za każdym razem odbywają się oględziny i kwota jest zależna od stanu pojazdu. Wszystkie używane tramwaje będą kosztować mniej niż jeden nowy tramwaj.
- Po przetransportowaniu do Poznania pierwszego z wagonów z jego konstrukcją i obsługą najpierw zapoznawały się służby techniczne. Następnie tramwaj był dostosowywany do poznańskich warunków oraz infrastruktury torowo-sieciowej. M.in. przygotowano w nim miejsce dla wózka inwalidzkiego, dziecięcego bądź roweru. Podłączono sygnał alarmowy z przestrzeni pasażerskiej do kabiny motorniczego oraz sygnał dźwiękowy generowany podczas zamykania drzwi. Zamontowano monitoring i kompletny system informacji pasażerskiej, w tym czytniki PEKA oraz system sterowania zwrotnicami i sygnalizacją świetlną. Wykonano opisy aparatury w języku polskim, przygotowano instrukcje dla motorniczych itd.
Pierwszy raz tramwaj zabierze na pokład pasażerów w niedzielę, 23 listopada w ramach parady tramwajowej. Od przyszłego tygodnia ma jeździć na regularnych liniach. W Poznaniu jest już osiem tramwajów z Bonn, dostosowywanie ich do obsługi poznańskich tras ma być coraz szybsze ze względu na doświadczenie MPK przy pierwszym pojeździe. Kolejne pojazdy z Bonn mają trafiać do Poznania w tym i przyszłym roku.
- Jednocześnie służby techniczne MPK Poznań zaangażowane są w odbiory nowych Moderusów Gamma. Wstępnie planowano, że dostawy 30 Gamm zakończą się do połowy przyszłego roku, ale aktualnie przedsiębiorstwo dysponuje już 24 wozami tego typu. Dzięki temu, że jednocześnie z odbiorami nowych wycofywane są najbardziej wyeksploatowane wagony, obecnie 85% pociągów użytkowanych przez spółkę ma niską lub częściowo niską podłogę.


