Wielkie remonty od 3 listopada w Poznaniu. Są szczegóły funkcjonowania komunikacji miejskiej. Duże utrudnienia dla pasażerów!
Zarząd Transportu Miejskiego właśnie podał szczegóły.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, już 3 listopada, a więc za niespełna dwa tygodnie, w Poznaniu zajdzie rewolucja w funkcjonowaniu komunikacji publicznej, spowodowana rozpoczynającymi się remontami w mieście. Tramwaje przestaną kursować przez most Chrobrego, a więc właściwie od ronda Śródka do Fredry nie zobaczymy na torach tramwajów. Tramwaje nie pojadą też ulicą Królowej Jadwigi i Matyi między Półwiejską a Poznaniem Głównym. Z użytku będzie też wyłączone torowisko na Wierzbięcicach na Wildzie.
- Dobór lokalizacji remontów wynikał z dbałości o stan tras tramwajowych i konieczności zabezpieczenia tras, które będą miały kluczowe znaczenie właśnie od listopada. Trasy tramwajowe na równoległych przeprawach przez Wartę muszą być odpowiednio przygotowane na większy ruch, kiedy tramwaje nie będą mogły kursować pomiędzy Śródką a Garbarami i nie będą mogły korzystać z węzła Wierzbięcice - wskazuje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
ZTM przypomina, że dlatego w zeszłym roku wyremontowano węzeł tramwajowy na moście Dworcowym, a w tym roku prace prowadzono na węźle AWF. Wyremontowano też torowisko na moście św. Rocha. To tylko część remontów wyprzedzających prace, które ruszą w listopadzie.
W trakcie przebudowy mostu Chrobrego tramwaje mają kursować do ronda Śródka, a następnie od Garbar do Fredry / Gwarnej. Aby przygotować ten odcinek, trzeba go będzie początkowo zamknąć. - W pierwszym etapie, od 3 listopada (przez około 2 tygodnie), przeprowadzone będą prace remontowe w obrębie torowiska tramwajowego na placu Wielkopolskim. W tym czasie niemożliwy będzie przejazd tramwajów od pl. Gwarnego do przystanku Małe Garbary. Komunikację zapewni autobus zastępczy "za tramwaj" T7, który z ronda Śródka będzie kursował do Al. Marcinkowskiego. Po zakończeniu tych prac tramwaje będą już mogły kursować z pl. Gwarnego do pl. Wielkopolskiego - wyjaśnia ZTM. - W drugim etapie (także przez około 2 tygodnie) wykonany zostanie rozjazd torowy umożliwiający dojazd do przystanku końcowego/początkowego Małe Garbary oraz zmianę kierunku jazdy tramwajów. Po zakończeniu tych prac gotowy będzie docelowy układ komunikacyjny zaplanowany na czas budowy nowych mostów Chrobrego. Do przystanku Małe Garbary będą kursować tramwaje 2 linii, a jednej do pl. Wielkopolskiego. Trasa linii zastępczej T7 zostanie skrócona do Małych Garbar.
- O powyższych zmianach w komunikacji będziemy informować z wyprzedzeniem w odrębnych komunikatach. Wcześniejsze wykonanie powyższych prac pozbawiłoby pasażerów możliwości dojazdu z centrum trasą "katedralną" do Śródki w momencie wciąż czynnego mostu Chrobrego. Co więcej, budowa rozjazdu torowego w ogóle wykluczyłaby możliwość przejazdu tramwajów w kierunku Śródki, dlatego taka możliwość nie była brana pod uwagę. Tym bardziej w sytuacji zwiększonego ruchu pasażerskiego od początku roku szkolnego i akademickiego oraz podczas obsługi okresu Wszystkich Świętych. Na przełomie października i listopada tramwaje są podstawowym środkiem dojazdu na cmentarze dla tysięcy mieszkańców.
Jak będą funkcjonować linie tramwajowe i autobusowe od 3 listopada? Oto lista zmian:
Linie numer 7, 8 i 17 będą funkcjonowały na zmienionych trasach, uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza na linii nr T7 ze Śródki do przystanku Marcinkowskiego oraz dodatkowa linia tramwajowa numer 28 z Ogrodów do centrum. "Siódemka" będzie miała skróconą trasę do pętli Zawady, tramwaje linii numer 8 nadal będą kursować z Miłostowa na Ogrody, ale objazdem w centrum i Jeżycach. Tramwaj pojedzie m.in. przez Kraszewskiego i rondo Kaponiera oraz Św. Marcin i most Św. Rocha. Z uwagi na zmianę w kursowaniu linii nr 8, w celu wzmocnienia komunikacji w osi ulicy Dąbrowskiego oraz na Fredry i trasie przez centrum zostanie uruchomiona dodatkowa linia tramwajowa nr 28 z Ogrodów przez Dąbrowskiego, Fredry i Św. Marcin do przystanku Marcinkowskiego. Linia nr 17 zostanie przekierowana na Winogrady, a część obecnej trasy "siedemnastki" zostanie obsłużona istotnie zmienioną linią numer 2, na której kursy będą się odbywały ze Starołęki przez Górny Taras Rataj oraz trasę kórnicką do centrum, a następnie przez Górną Wildę na Dębiec. Tramwaje na trasie "katedralnej" zastąpi autobus linii T7, kursujący od Ronda Śródka do przystanku Marcinkowskiego. Z kolei autobusy na liniach nr 167 oraz 911 podczas remontu mostu Chrobrego pojadą ulicą Garbary prosto, a następnie przez most Królowej Jadwigi do Dworca Rataje. Zapewni to dogodną przesiadkę na linie tramwajowe na przystanku Plac Bernardyński.
Poważne zmiany zajdą w związku z zamknięciem węzła Wierzbięcice. - Tramwaje linii numer 6, 12 i 18 nie będą mogły kursować trasami na ulicach Królowej Jadwigi (od Towarowej do Półwiejskiej) i Wierzbięcice (linia nr 10). "Szóstka" i "dwunastka" z przystanku Poznań Główny zostaną skierowane ulicą Towarową do centrum i pojadą objazdem przez Św. Marcin, Al. Marcinkowskiego, Podgórną i Strzelecką do węzła AWF, a następnie trasami na Miłostowo (linia nr 6) i na Starołękę (linia nr 12). "Dziesiątka" z Dębca skieruje się przez ulicę 28 Czerwca 1956 r., Hetmańską i Głogowską na Łazarz, a następnie pojedzie stałą trasą na Naramowice. Z kolei linia nr 18 w celu obsługi Wildy będzie kursować ulicami Głogowską i Hetmańską, a następnie przez Górną Wildę do Królowej Jadwigi. Pasażerowie chcący dojechać z rejonu Dworca Głównego PKP na Wildę mogą skorzystać z autobusowej linii numer 171.
Szczegółowy przebieg poszczególnych linii można znaleźć na stronie ZTM Poznań.
Najpopularniejsze komentarze