Reklama
Reklama

Mobilny Poznań upomina się o ścieżki rowerowe

W niedzielę członkowie Stowarzyszenia Mobilny Poznań rozesłali do poznańskich radnych oraz prezydenta miasta list w sprawie transportu w mieście. Argumentują w nim, dlaczego miasto powinno przenieść więcej środków w trudnym budżecie 2010 na ścieżki rowerowe.

W przygotowanej przez Jakuba Łabędzkiego analizie członkowie stowarzyszenia dowodzą, że inwestycja w ścieżki rowerowe służy nie tylko rekreacji, ale i jest racjonalna w kontekście rozwiązywania problemów transportowych miasta. Ich zdaniem 77,7 km istniejących w Poznaniu ścieżek rowerowych to za mało jak na potrzeby 560-tysięcznego Poznania. Zwracają też uwagę na małą ilość specjalnych parkingów, na których można bezpiecznie przypiąć ramę swojego roweru.

Siedem dni niezapomnianych muzycznych wrażeń? To musi być CZAS NA TEATR! Pobierz aplikację już teraz i odkryj szczegółowy program: spektakle, koncerty, spotkania i wiele więcej!
REKLAMA


Członkowie Stowarzyszenia Mobilny Poznań powołują się na niemieckie, duńskie i holenderskie analizy, według których ruch rowerowy wzrasta wraz z systematyczną rozbudową ścieżek i parkingów dla użytkowników dwóch kółek. Podają przykład zbliżonej swoim klimatem do Poznania Kopenhagi, gdzie ruch rowerowy stanowi 37 proc. podróży wobec 2-3 proc. odnotowywanych dziś w stolicy Wielkopolski. W tym mieście na 1 km kw. powierzchni miasta przypada dziś 4 km trasy rowerowej. W Poznaniu tylko 29 metrów.

Według podawanych przez stowarzyszenie danych, średnia prędkość poruszania się samochodem po Poznaniu to 17 km na godz., a 14 km na godz. w czasie komunikacyjnego szczytu. Średnia prędkość roweru to 15 km. Rowerzyści jednocześnie wykorzystują w mieście znacznie mniejszą powierzchnię niż samochód osobowy. Największa holenderska politechnika TU-Delft wyliczyła kiedyś ile osób może się przemieścić w mieście w ciągu jednej godziny po pasie o szerokości 3,5 metra. Wykazała, że może z niego skorzystać w tym samym czasie 2 tys. osób w samochodach osobowych, 9 tys. jadących autobusem, 14 tys. rowerzystów, 19 tys. pieszych lub 22 tys. pasażerów tramwaju.

Stowarzyszenie Mobilny Poznań pisze w liście do radnych i prezydenta, że aby do 2020 r. powstała w stolicy Wielkopolski spójna sieć dróg rowerowych, miasto musiałoby ich budować 10 - 12 km rocznie. Według ich wyliczeń, zapisane w przyszłorocznym budżecie Poznania 500 tys. na ten cel wystarczy na jakieś 700 metrów. Uwzględniając te ścieżki, które powstaną przy okazji budowy dróg, stowarzyszenie szacuje długość ścieżek powstałych w przyszłym roku w Poznaniu na 4 km za łączny koszt 4,1 mln zł.

Stowarzyszenie argumentuje, że podział środków publicznych nie może dyskryminować żadnej z grup społecznych. Postuluje, by szukać oszczędności w budżecie w sposób proporcjonalny, a co za tym idzie, przesunąć na rzecz ścieżek rowerowych część środków przeznaczonych dziś na budowę dróg. Autorzy listu apelują o przeznaczenie na rozbudowę i utrzymanie infrastruktury dla cyklistów minimum 5 mln zł.

Stowarzyszenie zapowiada też pracę na rzecz odnajdywania i opisywania "gorących" punktów w sieci transportowej Poznania oraz zajmowanie stanowiska w najważniejszych kwestiach związanych z transportem w mieście.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

Może być bardzo niebezpiecznie. Jest ostrzeżenie IMGW również dla Poznania!
1℃
-3℃
Poziom opadów:
0.3 mm
Wiatr do:
18 km
Stan powietrza
PM2.5
10.60 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro