Poznańska fabryka zaprezentowała nowy wagon dla PKP Intercity. Morze krytyki i duży zawód, także zamawiającego
Nie jest dobrze.
W tym tygodniu w Gdańsku odbywają się Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO. To każdego roku miejsce wielu premier kolejowych pojazdów, które przyciąga miłośników tego środka transportu nie tylko z Polski, ale i z całego świata. W tym roku jedną z najważniejszych premier była prezentacja pierwszego nowego wagonu dla PKP Intercity, wyprodukowanego przez poznański zakład H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych.
Przypomnijmy, że chodzi o gigantyczny kontrakt podpisany w lipcu ubiegłego roku, opiewający na 4,2 mld złotych. Cegielski produkuje dla PKP Intercity 300 nowych wagonów: z przedziałami, bez przedziałów, restauracyjne, kuszetki, sypialne, do przewozu rowerów.
Pasażerowie i miłośnicy kolei, ale też przede wszystkim eksperci, liczyli na to, że nowe wagony, zgodnie z zapowiedziami, wprowadzą zupełnie nową jakość do PKP Intercity. Po prezentacji wagonu opinie są jednak w zdecydowanej większości złe, a wręcz fatalne. Krytykowane są nowe fotele - jako zbyt wąskie i zbyt twarde, a do tego mają "tanio wyglądające" podłokietniki. Krytykowana jest przestrzeń na nogi między fotelami, która jest zbyt mała. Krytykowany jest brak przeszklenia między korytarzem a przedziałem, co sprawia, że pomieszczenie stało się klaustrofobicznie małe.
Są też plusy, ale tych wskazywanych jest zdecydowanie mniej. Chociażby sporo miejsca pod fotelami na bagaże czy wiele portów USB i Micro USB dla pasażerów.
Tu o wagonie pisze szef portalu rynek-kolejowy.pl:
Do krytyki odniósł się sam zamawiający, a więc PKP Intercity. - Przyjęliśmy z uwagą opinie oraz krytyczne głosy na temat pierwszego wagonu wyprodukowanego przez H. Cegielski - Fabrykę Pojazdów Szynowych, zaprezentowanego podczas targów TRAKO 2025. Podzielamy te spostrzeżenia - pojazd w obecnej formie nie spełnia naszych oczekiwań ani standardów, jakie chcemy zapewniać naszym pasażerom. Prezentacja wagonu na targach TRAKO służy również zebraniu opinii ekspertów branżowych oraz przyszłych użytkowników, które zostaną wykorzystane przez producenta do wprowadzenia niezbędnych korekt, tak aby finalny projekt spełniał wymagania PKP Intercity oraz oczekiwania pasażerów. Producent zaprosił gości do wyrażania opinii za pomocą internetowej ankiety, którą można wypełnić podczas zwiedzania wagonu. Naszym priorytetem jest dostarczanie nowoczesnych, komfortowych i niezawodnych wagonów, które odpowiadają na potrzeby podróżnych i wyzwania współczesnego transportu kolejowego. Przed producentem stoi jeszcze wiele pracy, aby prototyp został rozwinięty i mógł zostać wdrożony do eksploatacji zgodnie z naszymi wymaganiami. Oczekujemy, że H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych podejmie działania, które pozwolą jak najszybciej wyeliminować wskazane niedociągnięcia i udoskonalić projekt. Jako partner biznesowy jesteśmy otwarci na współpracę i konstruktywny dialog, jednak naszym obowiązkiem wobec pasażerów jest konsekwentne egzekwowanie wysokich standardów jakości. Liczymy, że producent wykorzysta otrzymane uwagi i dostarczy finalny produkt odpowiadający zarówno wymaganiom PKP Intercity, jak i oczekiwaniom pasażerów. Pierwsze wagony, również między innymi 1. klasy, bezprzedziałowe, wielofunkcyjne COMBO, PKP Intercity odbierze od producenta w 2026 roku. Liczymy, że ten czas zostanie przeznaczony na zmiany, jakich oczekują pasażerowie i PKP Intercity.
Do sprawy odnosi się producent, H. Cegielski - FPS:
Wskazujemy, że zaprezentowana dwa lata temu makieta przedziału dotyczyła wagonu pierwszej klasy, natomiast egzemplarz wystawiony podczas tegorocznych targów TRAKO 2025 to wagon klasy drugiej. Przedstawione wizualizacje stanowiły wstępną koncepcję zabudowy przedziału zamawiającego, a nie jej finalny efekt. Naturalne różnice w zakresie wyposażenia i materiałów wynikają zarówno z wymagań kontraktowych, jak i odmiennych standardów przewidzianych dla poszczególnych klas.
Zastosowane rozwiązania oraz materiały zostały dobrane zgodnie z obowiązującymi normami, w uzgodnieniu z PKP Intercity, które aktywnie uczestniczyło w procesie konfiguracji pojazdu. Wierzymy, że zapewnią one trwałość, bezpieczeństwo i komfort codziennej eksploatacji wagonów.
Jednocześnie z uwagą wsłuchujemy się w głosy pasażerów i ekspertów, które pojawiły się w trakcie targów. Wszystkie zebrane opinie są dla nas niezwykle pomocne i - jesteśmy pewni - będą cennym wsparciem także dla zamawiającego przy podejmowaniu decyzji o ewentualnych modyfikacjach.
Jesteśmy w pełni otwarci na wszelkie zmiany i modyfikacje, które pozwolą lepiej dostosować wagon do oczekiwań przyszłych pasażerów PKP Intercity. Wierzymy, że ankiety zbierane podczas targów TRAKO będą cennym źródłem informacji dla zamawiającego i staną się podstawą do wspólnego wypracowania rozwiązań podnoszących komfort podróży.
Prosimy pamiętać, że ostateczny kształt produktu zawsze wynika z decyzji i akceptacji zamawiającego. My, jako producent, realizujemy zamówienie zgodnie z wymaganiami klienta i pozostajemy gotowi do wdrożenia wszelkich zmian, które zostaną przez niego uznane za konieczne.
Jesteśmy przekonani, że dzięki konstruktywnej współpracy osiągniemy rezultat, który będzie powodem do dumy zarówno dla PKP Intercity, jak i dla FPS oraz przede wszystkim - dla pasażerów kolei.
Najpopularniejsze komentarze