Wielkopolska ma zyskać Lokalny Hub Mobilności przy Kolei Dużych Prędkości
Ma powstać w Kaliszu.
Lokalny Hub Mobilności to stacja pasażerska powiązana ze zintegrowanym węzłem przesiadkowym. - Podstawą koncepcji LHM jest budowanie dostępności do zintegrowanych usług transportowych przez projektowanie węzłów przesiadkowych opartych o usługi kolejowe, pełniących funkcję lokalnych centrów aktywizujących i współgrających z nowoczesną przestrzenią miejską - informuje spółka Centralny Port Komunikacyjny. - Punktem wyjścia jest tu analiza funkcjonalna otoczenia stacji kolejowych - pod względem istniejących usług, dostępności pieszej i kołowej, potencjału rozwojowego, struktury przestrzennej oraz potrzeb lokalnej społeczności. Projekt nie ogranicza się jedynie do aspektów technicznych infrastruktury, lecz pokazuje, jak odpowiedzialnie można kształtować rozwój ważnej z punktu widzenia mobilności mieszkańców część miasta, jaką jest otoczenie stacji kolejowej - dodaje.
Współautorami lokalnych rozwiązań mają być samorządy, które będą mieć realny wpływ na zagospodarowanie przestrzenne i funkcjonalne hubów. - Aktualnie CPK kontynuuje projektowanie LHM w Sieradzu i Kaliszu, gdzie projektanci dążą do aktywizacji terenów kolejowych, w tym spójnego wpisania w nową przestrzeń miejską obiektów historycznych sąsiadujących ze stacjami pasażerskimi. Prace projektowe wokół planowanych LHM w tych miastach pokazują różnorodność wyzwań stojących przed planistami i projektantami: od potrzeby uwzględnienia rekomendacji konserwatorskich w obszarze ochrony zabytków, przez zmiany układów drogowych, odmienne kształtowanie przestrzeni publicznych, po konieczność jeszcze silniejszej integracji różnych środków transportu zbiorowego i wytyczania nowych powiązań pieszych i rowerowych w mieście. W każdym z przypadków zintegrowane podejście uwzględniające zidentyfikowane potrzeby lokalne skutkuje zaprojektowaniem przestrzeni wokół stacji kolejowych w taki sposób, by infrastruktura transportowa zapewniała bezpieczną i wygodną przesiadkę między różnymi środkami transportu. Zaproponowane podejście ma oferować nowe funkcje i możliwości wykorzystania przestrzeni mieszkańcom, a dzięki rewitalizacji staje się modelowym przykładem nowoczesnego rozwoju tkanki miejskiej.
Przypomnijmy, że Kolej Dużych Prędkości będzie przebiegać m.in. przez Poznań i właśnie Kalisz, choć w tej drugiej lokalizacji budowa linii kolejowej budzi ogromne emocje m.in. ze względu na konieczność wyburzenia kilkudziesięciu budynków. Pisaliśmy o tym TUTAJ.