Podwójna premiera w Kinie Rialto: "Fenicki układ" i "Gaucho, Gaucho" już od tego piątku!
Kino Rialto w Poznaniu zaprasza na wyjątkowy tydzień filmowy, podczas którego odbędą się premiery dwóch głośnych produkcji: "Fenicki układ" w reżyserii Wesa Andersona oraz dokumentu "Gaucho, Gaucho" autorstwa Michaela Dwecka i Gregory'ego Kershawa.
"Fenicki układ" - szpiegowska opowieść z andersonowskim sznytem
"Fenicki układ" (The Phoenician Scheme) to najnowsze dzieło Wesa Andersona, które miało swoją światową premierę 18 maja 2025 roku podczas 78. Festiwalu Filmowego w Cannes, gdzie konkurowało o Złotą Palmę. Film opowiada historię Anatole'a "Zsa-Zsa" Kordy (Benicio del Toro), bogatego handlarza bronią, który po bliskim spotkaniu ze śmiercią próbuje pojednać się z dawno niewidzianą córką Leisl (Mia Threapleton). Wspólnie wplątują się w intrygę pełną niebezpieczeństw i tajemnic.
Film może pochwalić się imponującą obsadą, w której znaleźli się: Benicio del Toro, Mia Threapleton, Michael Cera, Riz Ahmed, Tom Hanks, Scarlett Johansson, Benedict Cumberbatch, Bill Murray, Willem Dafoe, Bryan Cranston, Richard Ayoade, Jeffrey Wright, Rupert Friend, Hope Davis, F. Murray Abraham oraz Charlotte Gainsbourg. Dla Threapleton, córki Kate Winslet, rola Leisl to przełomowy moment w karierze - została wybrana spośród ponad tysiąca kandydatek dzięki wyjątkowemu przesłaniu wideo.
Zdjęcia do filmu realizowano od marca do czerwca 2024 roku w niemieckim Babelsberg Studio. Za zdjęcia odpowiadał Bruno Delbonnel, co oznaczało pierwszą od lat zmianę operatora w filmach Andersona, zastępując Roberta Yeomana. Muzykę skomponował Alexandre Desplat, wieloletni współpracownik reżysera.
bilety: https://www.kinorialto.poznan.pl/
"Gaucho, Gaucho" - hipnotyzujący dokument o ostatnich argentyńskich kowbojach
"Gaucho, Gaucho" to czarno-biały dokument z 2024 roku, wyreżyserowany przez Michaela Dwecka i Gregory'ego Kershawa, który miał swoją premierę na festiwalu Sundance, gdzie zdobył Specjalną Nagrodę Jury za dźwięk, a następnie został uhonorowany nagrodą Piazza Grande na festiwalu w Locarno.
Film śledzi losy kilku postaci, w tym nastoletniej Guady, która pragnie zostać gauchą, mimo że kobiety rzadko pełnią tę rolę. Jej determinacja i miłość do tradycji kontrastują z oczekiwaniami społecznymi i szkolnymi, gdzie spotyka się z niezrozumieniem. Inne postacie, takie jak Santino - lokalny muzyk i radiowiec, czy Lelo - starszy gaucho dzielący się mądrością życiową, ukazują różnorodność doświadczeń w tej społeczności. Film ukazuje również relacje między ludźmi a naturą, na przykład poprzez wątek kondorów andyjskich, które są zarówno symbolem wolności, jak i zagrożeniem dla bydła.
Reżyserzy zastosowali styl obserwacyjny, rezygnując z narracji z offu i wywiadów, co pozwala widzowi zanurzyć się w świecie gauchów bez pośredników. Każdy z 147 ujęć został starannie skomponowany, przypominając estetykę Wesa Andersona czy klasyczne westerny. Czarno-biała fotografia z sepiowym filtrem nadaje filmowi ponadczasowy charakter, a ścieżka dźwiękowa łączy tango, muzykę klasyczną i utwory Devendry Banharta, podkreślając emocjonalny ton opowieści.
Film spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem krytyków i publiczności. Na Rotten Tomatoes uzyskał 95% pozytywnych recenzji, a na Metacritic ocenę 72/100. Recenzenci chwalili go za wizualne piękno, autentyczność i głębię emocjonalną.
bilety: https://www.kinorialto.poznan.pl/