Dworzec Główny PKP ma 130 lat
Chociaż trudno to sobie wyobrazić, poznański Dworzec Główny, zakryty kilkadziesiąt lat temu "nowoczesną", szarą fasadą, powstał w drugiej połowie XIX wieku jako reprezentacyjny pruski gmach z czerwonej cegły. Z okazji 130-tych urodzin, w sobotę o godz. 11.10 odjeżdża z niego Pociąg Retro, który okrąży Poznań.
W drugiej połowie XIX w. sieć kolejowa w Wielkopolsce szybko się rozwijała, a Poznań stawał się coraz ważniejszym węzłem kolejowym. Pierwszy dworzec zlokalizowany na osiedlu Gaj we wsi Jeżyce pod Poznaniem, w miejscu dzisiejszego starego ZOO, przestał powoli wystarczać. Pruskie Ministerstwo Handlu, Przemysłu i Robót Publicznych do 1870 r. zatwierdziło projekt i lokalizację nowego dworca na błoniach w pobliżu pasa fortecznych umocnień. Budowa rozpoczęła się w 1874 r. i trwała 5 lat. Neoromański gmach z czerwonej cegły był wzorowany na dworcu poczdamskim.
Dziś o godz. 11.10 z Dworca Głównego wyruszy zabytkowy Pociąg Retro, który okrąży Poznań. Przejedzie łącznie 49 kilometrów, zatrzymując się o godz. 11.18 na stacji Poznań Starołęka, o 11.41 na Poznań Franowo, od 12.23 do 13.16 postoi w Kiekrzu, a na Dworzec Główny wróci o 13.35. Bilet normalny kosztuje 25 zł, a ulgowy 15 zł. Będzie je można nabyć przed odjazdem w samym pociągu lub na terenie ekspozycji Tour Salon, kończącej się dziś na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Podróżni przejadą się na prawdziwych drewnianych ławkach w jednym z czterech wagonów powstałych w latach dwudziestych XX wieku.
Przejazd zabytkowych wagonów z parowozem, wypożyczonych z Parowozowni Wolsztyn, to coroczna atrakcja imprezy Tour Salon. Kto jeszcze się nimi nie przejechał, dziś, w 130 urodziny Dworca Głównego, może się czuć zobligowany. Czy za trzy lata Pociąg Retro uświetni otwarcie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, czy też pruski dworzec będzie wciąż trzymał się mocno? Najlepiej to przemyśleć dziś na drewnianej ławce, wsłuchując się w gwizdki i buchającą parę.