Reklama

Szkoła, która słucha uczniów. I szumu lasu. Poznaj Szkołę na Wyspie w Poznaniu

Błoto na butach, zadrapania na kolanach, radość z biegania po lesie i wspinania się na drzewa - dziś wiele dzieci nie ma już szansy doświadczyć tych smaków dzieciństwa. A badania są jednoznaczne: dzieci potrzebują natury. Szkoła na Wyspie o tym wie, dlatego zapewnia swoim uczniom codzienny kontakt z przyrodą.

Brak ruchu i ograniczony kontakt ze świeżym powietrzem to dziś codzienność wielu dzieci, które dużo czasu spędzają siedząc - w szkolnych ławkach i na kanapie, przebywając w wirtualnym świecie smartfonów. Nawet droga do szkoły i z powrotem często odbywa się na siedząco, w samochodzie. Nie pomaga w tym miejska przestrzeń - coraz bardziej betonowa, coraz mniej zielona. Przepaść, jaka wytworzyła się między naturą a dziećmi, negatywnie wpływa na ich rozwój. Amerykański badacz Richard Louv nazwał ten stan zespołem deficytu natury. Brak kontaktu z przyrodą wiąże się z osłabieniem koncentracji, zmysłów, a także częstszym występowaniem różnych zaburzeń i chorób.

Tymczasem Skandynawowie od dawna wiedzą, jak temu zapobiec. Friluftsliv to praktykowana tam idea życia na świeżym powietrzu: regularne spacery, kontakt z lasem, górami i wodą - niezależnie od pogody i pory roku. Friluftsliv to nie tylko sposób spędzania czasu, ale też sposób myślenia o człowieku, naturze i równowadze między nimi. Ta filozofia może być inspiracją dla szkoły, która chce wspierać dzieci w zdrowym, harmonijnym rozwoju.

Szkoła na Wyspie w Poznaniu powstała z myślą o tym, by dzieci mogły rozwijać się w zgodzie z naturą. Położona jest na Ostrowie Tumskim, w cichej i spokojnej okolicy, z której można łatwo dojechać do muzeów i centrów kultury. Zielone otoczenie między ramionami Warty i Cybiny oraz przyszkolna polana sprzyjają realizacji edukacji outdoorowej. Zajęcia odbywają się również poza murami szkoły, na świeżym powietrzu - w lesie, na polanie, nad rzeką, a raz w tygodniu każda klasa uczy się w leśnej bazie Gajówka nad jeziorem Maltańskim. Aktywność fizyczna również przenosi się w plener: zamiast sali gimnastycznej - otwarta przestrzeń. Dzieci chodzą na regularne wyprawy, poznają cykliczność przyrody, doświadczają zmian pogody i pór roku. Pielęgnują ogródki warzywne i sadzą rośliny, ucząc się przez kontakt z przyrodą i doświadczając jej wszystkimi zmysłami.

Edukacja outdoorowa sprzyja nie tylko zdrowiu fizycznemu, ale też buduje naturalną ciekawość świata, pewność siebie i poczucie sprawczości. Zajęcia w naturze wspierają powstawanie relacji, uczą współpracy, a także dają dzieciom przestrzeń do wyciszenia.

Wizja edukacji realizowana przez Szkołę na Wyspie doskonale wpisuje się w to, o czym marzą sami uczniowie. Potwierdza to najnowszy raport "Szkoła marzeń" opublikowany przez fundację OFFschool w 2025 roku. Badanie objęło dzieci i młodzież z polskich szkół i jasno pokazuje: dzisiejsi uczniowie pragną szkoły, która nie tylko wymaga, ale przede wszystkim wspiera.

Z raportu wynika, że wielu młodych ludzi postrzega szkołę jako przytłaczający obowiązek - instytucję, która potrzebuje reformy, by stać się miejscem przyjaznym i motywującym do nauki. Młodzi deklarują, że najlepiej uczą się przez działanie, doświadczanie i pracę w grupie - a nie przez bierne słuchanie i zapamiętywanie. Dzieci nie chcą już czuć presji i porównywania - wolą oceny opisowe i indywidualną informację zwrotną, która pozwala dostrzec ich postęp. Chcą mieć realny wpływ na to, jak wygląda ich dzień w szkole. Potrzebują szacunku, wsparcia emocjonalnego i bliskiej relacji z nauczycielami. Ważne są dla nich także strefy wyciszenia - miejsca, w których można odpocząć, złapać oddech, pobyć chwilę w ciszy.

Szkoła na Wyspie wsłuchuje się w te głosy - i przekłada je na codzienną praktykę.

Zamiast presji i rywalizacji, stawia na budowanie motywacji wewnętrznej i poczucia sensu w nauce. Zamiast ocen - indywidualne ścieżki rozwoju, w których każde dziecko ma jasno określone cele i regularnie omawia swoje postępy. Codzienna praca opiera się na działaniu, eksperymentach, projektach i samodzielnym dociekaniu wiedzy - dzieci zaczynają dzień od pracy własnej, w czasie której analizują tematy zgodne ze swoim poziomem gotowości. Kończą natomiast na zajęciach popołudniowych, które dzieci wybierają zgodnie ze swoimi zainteresowaniami: m.in. stolarnia, szachy, ukulele, teatr, taniec. Wspierają je w tym nie tylko nauczyciele, ale też zespół pedagogów i psychologów, którzy współtworzą atmosferę bezpieczeństwa i uważności.

Relacje są tu tak samo ważne jak wiedza. Bliski kontakt z nauczycielem, partnerskie traktowanie, maksymalnie kilkunastoosobowe klasy - to wszystko buduje zaufanie i sprzyja prowadzeniu edukacji spersonalizowanej. Uczniowie mają realny wpływ na życie szkoły dzięki cotygodniowym spotkaniom społeczności uczniów, podczas których mogą dzielić się swoimi pomysłami i uwagami. W każdej klasie znajdują się także strefy wyciszenia, które pozwalają dzieciom na chwilę odpoczynku i regulację emocji. Dobra szkoła to nie tylko miejsce nauki, ale i przestrzeń, w której można po prostu dobrze się czuć.

Szkoła na Wyspie to przestrzeń, w której dzieci mogą rozwijać się w zgodzie ze sobą, w bliskim otoczeniu natury. Placówka prowadzi obecnie rekrutację na nowy rok szkolny 2025/2026. Szczegóły oraz formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie internetowej: www.szkola.nawyspie.edu.pl

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

13℃
2℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
13 km
Stan powietrza
PM2.5
6.10 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro