Ta szkodliwa substancja od 2006 roku sukcesywnie znika z naszego powiatu. "Jesteśmy pionierami"
Można składać wnioski w kolejnej edycji programu likwidacji wyrobów zawierających azbest.
Program skierowany jest do mieszkańców powiatu poznańskiego. Po raz pierwszy ze wsparcia skorzystają również podmioty prowadzące działalność gospodarczą.
"Jesteśmy pionierami. Pierwsi w kraju zaczęliśmy pozbywać się tej szkodliwej substancji. Od 2006 r. usunęliśmy jej już tysiące ton, jednak azbest nadal pokrywa dachy wielu budynków w powiecie" - wyjaśnia Jan Grabkowski, starosta poznański. "Zadanie finansujemy razem z gminami i Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Co ważne, pokrywamy 100% kosztów związanych z likwidacją materiałów tego typu, w tym ich demontaż, odbiór, transport oraz unieszkodliwienie. Skutecznie pomagamy mieszkańcom chronić zdrowie i środowisko. Dlatego gorąco zachęcam do udziału w programie" - dodaje.
Termin składania wniosków mija 18 lipca bieżącego roku. Dokumenty można składać w urzędach gmin właściwych dla lokalizacji danej nieruchomości. Wnioskodawcy muszą obowiązkowo dołączyć dokument potwierdzający tytuł prawny do budynków. Osoby zajmujące się produkcją, przetwarzaniem lub obrotem produktami rolnymi są dodatkowo zobowiązane do wypełnienia oświadczenia oraz formularza informacyjnego.
"Wnioski złożone w 2024 r, a niezrealizowane z niezależnych przyczyn, będą rozpatrywane w pierwszej kolejności, jeśli wnioskodawcy do 30 maja br. wyrażą dalszą chęć uczestnictwa w programie. O decyzji należy poinformować Starostwo Powiatowe w Poznaniu"- informuje Katarzyna Wozińska-Gracz, rzeczniczka starosty.
"Wszystkim chętnym przypominamy również o obowiązku zgłoszenia prac związanych z demontażem azbestu do Wydziału Administracji Architektoniczno-Budowlanej Starostwa Powiatowego w Poznaniu. Trzeba to zrobić przed przystąpieniem do realizacji tego zadania" - dodaje.
Powiat poznański od dwóch dekad pomaga mieszkańcom unieszkodliwiać wyroby zawierające azbest. Dotychczas udało się zutylizować 15,6 tys. ton trującego materiału, przeznaczając na ten cel 8,6 mln zł. "Zgodnie z "Programem oczyszczania kraju z azbestu" do 2032 roku powinniśmy usunąć wszystkie materiały zawierające ten składnik. Odpowiedzialność za to spoczywa na właścicielach budynków, ale my chcemy ich w tym wspierać" - mówi starosta.