Około 40 mln złotych na projekt Poznańskiego Węzła Kolejowego. Co w planach?
Dokumenty mają określić zakres planowanych prac i wskazać konkretne rozwiązania m.in. dla kolei dużych prędkości, nowej stacji Poznań Główny i dodatkowych przystanków kolejowych.
Umowę podpisały PKP PLK z firmą BBF. Opiewa na prawie 39 mln złotych netto. - Dokumentacja określi dokładny przebieg "wpięcia" w stację Poznań Główny szprychy kolejowej Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka CPK wybuduje linię do Krzesin, a na dalszym odcinku, do stacji Poznań Główny - my. Projekt wskaże również optymalny układ linii kolejowych w aglomeracji poznańskiej, co pozwoli zwiększyć w przyszłości liczbę torów m.in. w stronę stacji Poznań Wschód, Poznań Górczyn czy Poznań Starołęka. Planowana przebudowa układów torowych, wraz z montażem nowoczesnych urządzeń sterowania, po realizacji przyczyni się do poprawy przepustowości całego węzła, co, przy rosnącej z roku na rok liczbie pasażerów, pozwoli na uruchomienie dodatkowych pociągów. Dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu kołowego, przeanalizujemy możliwość zastąpienia przejazdów kolejowo-drogowych bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, m.in. na ul. Starołęckiej, Opolskiej, 28 czerwca 1956 r., Bałtyckiej i Kopaninie. Dzięki temu system kolejowy w lepszy sposób wpisze się w potrzeby komunikacyjne mieszkańców - wyjaśniają PKP Polskie Linie Kolejowe.
W ramach dokumentacji ma powstać projekt przebudowy Poznania Głównego: w tym placu dworcowego wraz z Mostem Dworcowym i starego dworca. - W jego miejscu planujemy wybudować dodatkowe tory i perony, nad którymi znajdzie się miejsce dla nowego, bardziej funkcjonalnego, dworca. Zapewni to oczekiwany standard obsługi podróżnych, ułatwiając komunikację w obrębie całej stacji. Przy pracach nad dokumentacją wskażemy także możliwą do zastosowania siatkę podparcia dla budynku nowego dworca. Na budowę obiektu, w porozumieniu z Miastem Poznań, zostanie rozpisany konkurs architektoniczny. Następnie zapadnie decyzja, który podmiot będzie odpowiedzialny za realizację inwestycji - dodają.
PKP PLK chcą też przeanalizować budowę dodatkowych przystanków w Poznaniu: m.in. na, Łazarzu (ul. Hetmańska), Jeżycach (ul. Kościelna/Niestachowska), Pokrzywnie, Świerczewie czy w podpoznańskich Plewiskach (ul. Kolejowa).
- Realizacja planowanych inwestycji stworzy układ, który nie wyczerpie swojej przepustowości przez kolejne 100 lat i pozwoli na obsługę 1000 pociągów na dobę, a więc dwa razy więcej niż obecnie - powiedział Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Kolejarze zapewniają, że będą uzgadniać nowe koncepcje z miastem, konserwatorem zabytków i przewoźnikami. - Na obecnym etapie przewidujemy, że zakończenie prac nad "Dokumentacją projektową dla Poznańskiego Węzła Kolejowego", nastąpi najpóźniej w 2029 r. Uzyskanie dokumentu jest niezbędne dla planowanych w przyszłości prac inwestycyjnych, których rozpoczęcie będzie uzależnione od dostępności środków finansowych - podkreślają PKP PLK.