Poznańscy piloci F-16, rugbyści oraz zawodnicy brazylijskiego jiu-jitsu zapozowali do zdjęć z wąsami
Cel jest bardzo ważny.
Listopad jest miesiącem świadomości męskich nowotworów. Movember to międzynarodowa inicjatywa, podczas której mężczyźni zapuszczają wąsy, aby promować profilaktykę nowotworów prostaty i jąder. Mimo że regularne badania mogą uratować życie, statystyki są niepokojące - tylko 1/3 mężczyzn powyżej 35. roku życia odwiedziła urologa, a po 55. roku życia aż 61% wciąż unika takich wizyt.
"Rak prostaty i jądra to jedne z najczęściej występujących nowotworów u mężczyzn. Statystyki w Wielkopolsce potwierdzają potrzebę intensywnej profilaktyki - każdego roku diagnozowanych jest ok. 2 tysiące przypadków raka prostaty, głównie u mężczyzn powyżej 60. roku życia. Diagnozę nowotworu jądra rocznie słyszy ok. 150 Wielkopolan, przede wszystkim w wieku 20-39 lat" - informuje Rafał Stachlewski z Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.
W listopadzie 2024 roku Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ zorganizował serię działań promujących profilaktykę zdrowotną w ramach kampanii Movember. Profilaktykę promowali również przedstawiciele środowisk, w których większość stanowią mężczyźni. "Do akcji Movember dołączyli piloci F16 z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach, rugbyści z Posnania Rugby Club oraz zawodnicy brazylijskiego jiu-jitsu z Gracie Barra Poznań. Ambasadorzy zapozowali do zdjęć z symbolicznymi wąsami, które stanowią pretekst do podjęcia tematu badań w kierunku męskich nowotworów. Można je wykonywać przez cały rok - nie tylko w listopadzie" - dodaje Stachlewski.
Jak podkreślono, profilaktyka raka jądra to najzwyklejsze badanie palpacyjne, które pozwala wykryć niepokojące zmiany.
"W przypadku podejrzenia guza zaleca się wykonanie ultrasonografii (USG). Z kolei w profilaktyce nowotworu prostaty takim pierwszym krokiem jest test PSA lub badanie per rectum. W dalszym etapie w razie potrzeby wykonywany jest rezonans magnetyczny oraz biopsja prostaty. Eksperci powtarzają, że wczesne wykrycie nowotworu znacząco zwiększa szanse na skuteczne leczenie" - kończy Stachlewski.
Do badań zachęca też wyjątkowy spot. Pisaliśmy o tym tutaj.