Podczas konferencji dyskutowali o pracy nad uczniami z wadą słuchu oraz z deficytami języka i mowy. Chcą przygotować nauczycieli do pracy z takimi uczniami
W środę odbyła się konferencja w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.
Tematem dyskusji było hasło "Edukacja włączająca, między modelem a rzeczywistością". Podczas konferencji, organizowanej przez Departament Edukacji i Nauki UMWW oraz Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niesłyszących w Poznaniu, dyskutowano o realizacji idei edukacji włączającej w praktyce. Jej uczestnicy poruszyli m.in. wątki, takie jak indywidualizacja nauczania, praca z uczniami z deficytami języka i mowy, wadą słuchu oraz dziećmi neuroróżnorodnymi, kształcenie nauczycieli w kontekście edukacji włączającej czy przemoc rówieśnicza wobec dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Uczestnikami konferencji byli eksperci w dziedzinie edukacji, pedagogiki, psychologii, psychiatrii. Wśród nich znaleźli się m.in.: prof. Jacek Pyżalski, prof. Renata Wawrzyniak-Beszterda, prof. Katarzyna Karpińska-Szaj, prof. Tadeusz Pietras, prof. Anna Jakoniuk-Diallo i prof. Anna Brzezińska. Swoimi doświadczeniami podzielili się też goście z zagranicznych ośrodków edukacyjnych z Niemiec, Francji i Łotwy.
W Polsce według danych GUS w roku szkolnym 2022/2023 (dane z września 2022 roku) było 285,6 tys. dzieci i młodzieży oraz 21,5 tys. studentów i doktorantów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Mamy doświadczenie w poszukiwaniu różnych form wsparcia w zakresie edukacji, od dawna funkcjonują u nas szkoły specjalne czy szkoły z klasami integracyjnymi. To wszystko ma na celu wypracowanie takiego sposobu, żeby dziecko z wyjątkowymi potrzebami mogło rozwijać swój indywidualny potencjał, tak jak każde inne dziecko, co ma zagwarantować pełne włączenie do życia społecznego. Z tym włączeniem w przypadku dzieci, które uczęszczają do szkół specjalnych, bywało i bywa do dzisiaj różnie. Do udziału w konferencji zaprosiliśmy osoby prowadzące szkoły różnego typu w innych krajach, to ich doświadczenia konfrontujemy podczas tego spotkania - powiedziała Katarzyna Kretkowska, członkini Zarządu Województwa Wielkopolskiego.
Ministerstwo nie planuje likwidować szkół specjalnych czy poradni psychologiczno-pedagogicznych, nie chce też, żeby to nauczyciele diagnozowali uczniów. Stawia z kolei na zacieśnianie współpracy między szkołami i poradniami, dla których tworzona jest specjalna platforma, baza opinii i orzeczeń.
Zebrane podczas konferencji w Urzędzie Marszałkowskim wnioski mają stać się wsparciem dla organów państwa i instytucji, które jak deklarują, w trosce o dobro wszystkich dzieci, będą tworzyć ramy dla jej stosowania w codziennej praktyce przedszkolnej i szkolnej.
To pierwsza tego typu konferencja w Poznaniu. Zarząd Województwa Wielkopolskiego planuje cykl takich spotkań, które odbędą się również w subregionach Wielkopolski.