Reklama
Reklama

162 mln zł z UE na projekt 155-kilometrowego odcinka kolejowego Sieradz - Poznań. To część Kolei Dużych Prędkości

fot. CPK
fot. CPK

W ramach instrumentu"Łącząc Europę" do Polski trafi ponad 500 mln euro z Unii Europejskiej.

To pieniądze na inwestycje drogowe, kolejowe, a także infrastrukturalne. Tylko na projekty kolejowe spółka Centralny Port Komunikacyjny pozyskała dotąd ponad 500 mln złotych z programu "Łącząc Europę". - Najnowszą umowę spółka podpisała z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) ws. linii kolejowej nr 85 z Sieradza Północnego do Poznania. Budowa odcinka przyczyni się do skrócenia czasu przejazdu na trasie Warszawa - Poznań do ok. 100 minut, a także do wypełnienia celu, jaki Komisja Europejska postawiła przed państwami członkowskimi, czyli dokończenia sieci bazowej TEN-T do 2030 roku. Dofinansowany odcinek stanowi bowiem część korytarza transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T Morze Północne - Morze Bałtyckie - podaje spółka CPK.

Co istotne, to pieniądze na projekt trasy kolejowej, a nie na jej budowę. Na to trzeba będzie jeszcze poczekać. - Odcinek Sieradz - Kalisz - Pleszew - Poznań, którego dotyczy otrzymana umowa grantowa, stanowi kluczowe "brakujące połączenie" w ramach Europejskiego Korytarza Transportowego "Morze Północne - Bałtyk", rozciągającego się od Finlandii i krajów nadbałtyckich, przez Polskę aż po porty morskie Holandii i Belgii. Dotacje Unii Europejskiej są wyjątkowym impulsem do rozwoju kraju. Spółka CPK posiada w swoim portfelu zaawansowane projekty kolejowe, dla których będziemy ubiegać się o kolejne środki - zapewnił dziennikarzy dr Filip Czernicki, prezes CPK.

W ramach CPK powstać ma sieć Kolei Dużych Prędkości, gdzie pociągi będą się rozpędzać do 320 km/h. Regionalne ekspresy mają jeździć wolniej, ale wciąż z dużą prędkością jak na polskie warunki - 160 km/h. Linia Sieradz - Poznań stanowi część "igreka", a więc linii, która połączy Warszawę oraz Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. - Całość pozwoli nie tylko włączyć nowe lotnisko w sieć transportową Polski, ale także istotnie skrócić czasy przejazdów ze stolicy do Poznania i Wrocławia oraz uwolnić przepustowość istniejących linii kolejowych pod nowy ruch pasażerski i towarowy.

Cały "igrek" będzie mieć blisko 500 kilometrów i ma powstawać etapami. Najpierw, w 2032 roku, wraz z uruchomieniem portu lotniczego w Baranowie, powstać ma fragment - Warszawa - CPK - Łódź. Trzy lata później gotowa ma być całość, a więc także odcinek Sieradz - Poznań i Łódź - Wrocław.

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

1℃
-2℃
Poziom opadów:
0.6 mm
Wiatr do:
24 km
Stan powietrza
PM2.5
7.40 μg/m3
Bardzo dobry
Zobacz pogodę na jutro