Gigantyczna kara od UOKiK dla importera aut i dealerów! Miało dojść do zmowy cenowej, stratni klienci
Chodzi o 405 milionów złotych.
Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, prezes instytucji nałożył 405 mln złotych kary na KIA Polska oraz 11 dealerów spółki. - Przeprowadzone postępowanie wykazało, że spółka KIA Polska zawarła zmowę cenową i podzieliła rynek razem z dealerami jej samochodów. Zgodnie z założeniami porozumienia nabywcy samochodów marki KIA przez co najmniej osiem lat, od 2013 do 2021 roku, mogli kupić pojazd jedynie od odgórnie wyznaczonego sprzedawcy, bez możliwości otrzymania tańszej oferty od innego dealera. W konsekwencji mogli płacić za pojazdy więcej, aniżeli w warunkach uczciwej konkurencji - mówi prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.
Z ustaleń UOKiK wynika, że importer przekazywał dystrybutorom cenniki i wskazywał, jaki maksymalnie rabat może przysługiwać klientom. Dealerzy natomiast akceptowali te ustalenia i tym samym nie oferowali zainteresowanym konkurencyjnej oferty w stosunku do tej, jaką otrzymali w innym salonie. - KIA Polska pilnowała przestrzegania niedozwolonych ustaleń i w czasie cyklicznych wizyt w salonach sprzedaży dealerów, jak również drogą mailową, upominała dystrybutorów, którzy sprzedawali pojazdy po cenach niższych niż ustalone. Również sami dealerzy informowali KIA Polska oraz siebie wzajemnie, jeśli któryś z nich nie przestrzegał zawartego nielegalnie porozumienia - zaznacza UOKiK.
Rynek podzielono. Dystrybutorzy mieli więc sprzedawać auta tylko tym klientom, którzy mieszkają najbliżej ich salonu. Jeśli doszło do sytuacji, w której klient z innego regionu chciał kupić samochód w innym salonie niż najbliżej mu położony, i tak był do niego odsyłany. Ale to nie koniec. - Od 2017 roku spółka KIA Polska i jej dystrybutorzy podzielili rynek pojazdów oferowanych ośrodkom szkolenia kierowców. Polegał on na udzielaniu przez KIA Polska wsparcia sprzedaży samochodów do nauki jazdy jedynie tym dealerom, którzy wygrali w danym województwie przetarg na dostawę pojazdów do wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego. Tym samym szkoły nauki jazdy z tych województw również miały ograniczoną możliwość otrzymania konkurencyjnej oferty od innego dystrybutora KIA.
Najwyższą karę, w wysokości 331 mln złotych, nałożono na spółkę KIA Polska. Oto pozostałe kary, nałożono je na dealerów z różnych stron Polski, także naszego regionu:
Marvel - 27 263 871,67 zł
AS Motors Classic - 11 617 847,67 zł
Wadowscy - 8 148 931,36 zł
Gam - 6 880 036,14 zł
Wrobud - 6 687 061,81 zł
Marek Patecki PHU M.Patecki Marek Patecki (wspólnik spółki cywilnej Auto-Centrum I.M. Patecki) - 4 257 688,04 zł
Landcar - 3 661 176,51 zł
Łukasz Patecki Lukas Auto-Park (wspólnik spółki cywilnej Autocentrum Patecki) - 2 068 717,05 zł
Projekt Wola Barbara Patecki (wspólnik spółki cywilnej Autocentrum Patecki) - 1 878 814,93 zł
Autotechnika Jacek Woźniak - 1 443 346,52 zł
Irena Patecka IMP Group (wspólnik spółki cywilnej Auto-Centrum I.M. Patecki) - 1 032 903,49 zł.
Kary nałożono też na poszczególnych managerów:
Leszek Sukiennik (KIA Polska) - 437 500 zł
Wojciech Szyszko (KIA Polska) - 433 100 zł
Paweł Białkowski (Marvel) - 420 000 zł
Michał Krzewiński (Landcar) - 225 000 zł
Agnieszka Adrjan (Wrobud) - 137 800 zł.
- Dodatkowo Prezes UOKIK wydał dwie decyzje, w których nałożył łącznie 70 tys. zł na wspólników spółki cywilnej Autocentrum Patecki oraz łącznie 93 tys. zł na wspólników spółki cywilnej Auto-Centrum I.M. Patecki za nieudzielenie informacji w trakcie postępowania. Przedsiębiorcy nie dostarczyli dokumentów żądanych przez Prezesa UOKiK, dotyczących m.in. wysokości ich obrotów. Maksymalna kara za nieudzielenie informacji żądanych przez organ antymonopolowy wynosi 3 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.
Do naszej redakcji dotarło oświadczenie KIA Polska. Oto jego treść:
Kia Polska nie zgadza się z zarzutami i ustaleniami dokonanymi przez Prezesa UOKiK i zamierza bronić się z wykorzystaniem wszelkich dostępnych środków prawnych. Powstrzymujemy się od dalszego komentowania tej sprawy do momentu prawomocnego jej zakończenia.
Zapewniamy naszych Klientów oraz Partnerów Biznesowych, że decyzja nie wpłynie na naszą codzienną działalność i że w dalszym ciągu będziemy świadczyć wobec nich wysoki poziom usług.